Digitalisering en democratie
Nieuws

Wirwar aan overheidsapps in België

Steeds meer jongeren hebben moeite om hun weg te vinden in de informatiestromen van de overheid. | Beeld: Shutterstock

De Belgische overheid lanceerde gisteren de basisversie van een nieuwe app die burgers kunnen gebruiken als alternatief voor hun fysieke identiteitskaart of rijbewijs. MyGov.be komt bovenop een hoop andere Vlaamse, federale en private online platformen. VRT Nieuws stelt dat de overheid ‘de Belgen laat verdwalen in een digitaal doolhof’.

De centrale MyGov.be is het Belgische antwoord op de Europese eis dat elke lidstaat aan burgers één online loket aanbiedt voor alle procedures en transacties. Tegelijk moet die app ook een digitale brievenbus zijn voor alle communicatie. Op termijn moet alle overheidscommunicatie en identificatiegegevens verzameld worden in een centrale app. Die app moet in 2026 klaar zijn.

In Nederland publiceerde het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vorige maand een eerste versie van de Nederlandse id-wallet op Github.

Onoverzichtelijk

“Eenvoudig, schaalbaar en veilig: deze app is een nieuwe, vloeiender en intuïtiever communicatiemiddel tussen burgers en overheidsdiensten. Ik ben er zeker van dat vele andere overheidsdiensten binnenkort met nieuwe functies zullen komen om toe te voegen aan de zeven reeds beschikbare, ten voordele van alle Belgen,” aldus de staatssecretaris voor Digitalisering, Mathieu Michel.

Ilse Mariën, professor aan de Vrije Universiteit Brussel en gespecialiseerd in digitale inclusie, vindt juist dat het steeds overzichtelijker wordt voor mensen. “Die wirwar aan informatiestromen is heel verwarrend. In de eerste plaats voor mensen die digitaal laaggeletterd zijn, maar ook steeds meer jongeren hebben moeite om hun weg daarin te vinden,” zegt ze op VRT Nieuws.

Dat het zo ingewikkeld is heeft onder andere te maken met de staatsstructuur van België. Elke overheid, de federale, de Vlaamse en de Brusselse, heeft haar eigen bevoegdheden en daarvoor ook vaak haar eigen online toepassingen. “Al die diensten beschikken over verschillende informatie en mogen die niet zomaar met elkaar delen. Pensioenen en belastingen zijn grotendeels federale bevoegdheden; de toepassingen daarvan kan je niet zomaar integreren de apps van de deelstaten”, zegt Mariën.

Ondersteuning nodig

Minder dan een derde van de Vlamingen vindt de websites en apps van de overheid duidelijk en toegankelijk, zo blijkt uit de laatste Digimeter in België. “In het licht van de ambitie richting inclusieve digitale transformatie blijft de overheid, zowel voor de eigen als de externe dienstverlening, zeker ook een taak hebben richting ondersteuning en hulplijn”, stellen de onderzoekers.

Professor Mariën noemt de Digihulpijn in Nederland als voorbeeld van goede ondersteuning. “Daar kan je met al je vragen rond digitale problemen terecht, zowel over overheidapps als digitaal bankieren.”

 

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren