Data en ai

Steeds meer zorgen over online digitale voetafdruk

Overheid en bedrijfsleven moeten consumenten beter informeren over het delen van hun gegevens en de mogelijkheden die dit biedt in de digitale wereld. Circa de helft van de Nederlanders (51%) maakt zich steeds meer zorgen over de veiligheid van hun online digitale voetafdruk. Europees is dit percentage zelfs 57%. Dit blijkt uit een nieuwe studie van VMware.

56% van de Nederlandse consumenten en 64% van de Europese consumenten weet niet wie toegang heeft tot hun persoonsgegevens. | Beeld: Shutterstock

VMware deed onderzoek onder meer dan 7.200 consumenten in Europa, waaronder 1.021 consumenten uit Nederland. Hieruit blijkt dat 56% van de Nederlandse consumenten en 64% van de Europese consumenten niet weet wie toegang heeft tot hun persoonsgegevens en hoe die worden gebruikt. Toch staat de meerderheid nog steeds open voor digitale vooruitgang: 59% van de respondenten (60% in Europa) is ervan overtuigd dat technologie kan bijdragen aan de digitale vooruitgang van hun land door nieuwe banen en bestaansmiddelen te creëren. Maar liefst 63% (67% in Europa) wil dat er wordt geïnvesteerd in technologische innovatie om onze wereld te verbeteren,

“Consumenten zijn nog niet volledig bereid om de gegevens te delen die nodig zijn om verandering te voeden.”

Bewustzijn vergroten

“We zijn op een moment aangekomen waarop technologische innovatie en digitale ervaringen ons leven, onze economie, onze samenleving en onze planeet positief kunnen beïnvloeden. Maar er is te weinig bewustzijn over het soort gegevens dat nodig is om deze vooruitgang te stimuleren, en consumenten voelen terecht wantrouwen. De meeste mensen hebben alleen inzicht in gegevens wanneer een verhaal over een beveiligingslek de voorpagina’s haalt. Er is niet altijd zicht op alle ongelooflijke dingen die we kunnen doen in de geneeskunde, met autonome voertuigen, in mobiel entertainment, winkelen en de samenleving”, zegt Joe Baguley, VP & CTO EMEA, VMware. “Op dit moment is de prijs die we betalen voor vooruitgang te hoog. Consumenten zijn nog niet volledig bereid om de gegevens te delen die nodig zijn om verandering te voeden. Willen consumenten dit omarmen, dan moeten ze weten wat er met hun gegevens gebeurt. We moeten er bovendien op kunnen vertrouwen dat er veilig en zorgvuldig mee wordt omgegaan.”

Innovatie wordt geremd

Tegelijkertijd concludeert VMware dat juist door inefficiënt gebruik van data innovatie bij de meerderheid van bedrijven geremd wordt. Bijna driekwart (70%) van de bedrijven worstelt om de waarde van hun data te ontsluiten. Dit heeft een directe invloed op hun vermogen om te innoveren, zeggen 100 C-level executives van Forbes Top 2000-bedrijven in Europa, waaronder enkele uit de Benelux. “De meeste bedrijven hebben geen gebrek aan goede ideeën. Maar ondanks vooruitgang bij het uitvoeren van hun ideeën, is de kloof tussen innovatie en uitvoering blijven bestaan. Dit komt door een gebrek aan digitale capaciteiten en vaardigheden, rigide infrastructuren en verschillende beperkingen en risico’s die verband houden met datasoevereiniteit en compliance”, aldus professor Feng LI, voorzitter van Information Management aan de Bayes Business School in City, University of London

Download hier het rapport

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren