partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Capgemini

Capgemini-logo

Innoveren is doen en ervaren

1 september 2016

Capgemini heeft een wereldwijd netwerk van innovatiecentra opgezet, de Applied Innovation Exchange (AIE). In deze centra biedt Capgemini als kennispartner van overheden en bedrijfsleven de mogelijkheid om op een interactieve manier kennis te maken met opkomende technologieën, kennis te delen en praktische oplossingen te definiëren en die vervolgens te bouwen en te beproeven.

lees meer

Cybercriminaliteit? Investeer in bewustzijn en onderwijs

door: Erik Hoorweg, 29 juni 2016

Online veiligheidsincidenten halen regelmatig het nieuws. Gebrekkige technologie wordt vaak als de boosdoener gezien, terwijl menselijk gedrag minstens zo vaak een rol speelt. En het overkomt de besten; onlangs nog werd duidelijk dat zelfs Facebook-topman Mark Zuckerberg voor meerdere accounts hetzelfde eenvoudige wachtwoord (“dadada”) gebruikte.

lees meer

IBM en Capgemini slaan handen ineen

Gezamenlijke inzet van Curam, geïntegreerd platform voor het sociale domein

7 april 2016

Er is behoefte aan toekomstbestendige, gestandaardiseerde oplossingen die gemeenten ondersteunen bij de hulp aan gezinnen en de burger zelfredzaam houden. IBM en Capgemini hebben daartoe samen de suite Curam geschikt gemaakt voor inzet in het Nederlandse sociale domein.

lees meer

Digitalisering dienstverlening vraagt om meerdere expertises

door: Pieter Nieuweboer, 3 maart 2016

Om de essentiële voorzieningen in de basisinfrastructuur van de overheid te helpen realiseren is een portfolioaanpak nodig. Capgemini heeft daarvoor het ‘H-model’ ontwikkeld.

lees meer

Lukt het in 2016 wél om potentieel open data te benutten?

door: Dinand Tilholt en Eva van Steenbergen, 4 februari 2016

Hoeveel waarde kunnen Europese overheden en bedrijven realiseren als ze de belemmeringen voor het vrij delen en beschikbaar stellen van Open Data wegnemen? Dat bedrag loopt op tot 325 miljard euro in 2020, zoals een recent onderzoek van de Europese Commissie laat zien. Een enorm potentieel dat voor het oprapen lijkt te liggen.

lees meer

Bedreigingen en kansen van fraude bij de overheid

door: Frits de Jong, 21 januari 2016

De overheid digitaliseert en daarmee wordt de kans op fraude vergroot. Tegelijkertijd ligt in de digitale mogelijkheden ook de oplossing, aldus Evert Kroon van Capgemini. Bijvoorbeeld door een tool te gebruiken waarmee internationale btw-fraude kan worden opgespoord.

lees meer

Niet centraliseren, maar digitaliseren

door: Rob Vernooij, 12 januari 2016

Centralisatie van de ondersteunende processen is op dit moment hét credo in overheidsland. In de zoektocht om de overheidsuitgaven terug te brengen, lijken alle ogen op de bedrijfsvoering gericht. Daarnaast wil men iets doen aan de verhouding van arbeidskosten tussen het primaire proces en de bedrijfsvoeringprocessen. Wat zijn de gevolgen van deze bewegingen? En is alleen een focus op centraliseren wel de oplossing?

lees meer

Informatiebeveiliging begint met simpele stappen

door: Matthijs Ros en Laurens van Nes, 5 november 2015

De opzet van informatiebeveiliging moet in sommige organisaties veel beter. Het kan goedkoper, effectiever, en met nadruk op het ondersteunen van het primaire proces, in plaats van op wet- en regelgeving. Het volgen van een aantal simpele stappen kan hieraan bijdragen.

lees meer

Massaal Digitaal met een minimaal resultaat als eerste stap

door: Remko Reinders, 8 juli 2015

We zijn in Nederland hard op weg om burgers en bedrijven alle diensten van de overheid digitaal af te laten nemen. De ambities van het doorbraakproject Massaal Digitaal en de visiebrief digitale overheid 2017 van minister Plasterk liegen er niet om. Maar gaat het snel genoeg en is er voldoende resultaat om in 2017 alle zaken met de overheid digitaal af te kunnen handelen?

lees meer

Een dialoog levert meer op dan duizend vragen

Erick Schabracq over industrialisatie binnen Capgemini

9 april 2015

Of het nu om een ‘Farm’ gaat of een ‘Factory’, met gestandaardiseerde manieren van werken, kan een dienstverlener de klant veel kosten besparen. Een Lean-werkwijze en vooral een goede dialoog met klanten kunnen daarvoor zorgen.

lees meer