zoeken binnen de website

praktijk

Praktijk biedt plaats voor casuïstiek en verhalen uit de praktijk van (co-) auteurs uit de publieke sector. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Artikelen kunt u sturen naar redactie at ibestuur.nl

Nog lang niet alle gemeenten gebruiken data om grip te krijgen op het sociaal domein

door: Yolanda de Koster , 23 augustus 2021

De wil bij ambtenaren om met data te werken is er zeker wel, zo blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur en Kurtosis. ‘Er is gretigheid om meer te doen met data, maar er zijn te weinig mogelijkheden’, stelt onderzoeker Johan Posseth. Het koppelen van gegevens blijkt lastig, maar ook privacyaspecten spelen een rol. Hiernaast is het analyseren van gegevens tijdrovend.

lees meer

Coen van de Louw (SVB) over open software: ‘Waarom zou je een burger tweemaal voor iets laten betalen?’

Over de drempel

door: Pieter van den Brand, 7 juli 2021

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is haar visie op open source aan het fijn slijpen. De organisatie wil vooruitstrevend zijn met verandering en vernieuwing, maar het moet ook behapbaar blijven. De open ontwikkeling van privacy enhancing-software smaakt naar meer, niet in de laatste plaats omdat ook andere overheidsorganisaties deze vrucht kunnen plukken.

lees meer

Leiderschapsconferentie van de Inclusieve Overheid

door: Giulia van der Zwam, 5 juli 2021

‘Iedereen heeft deep down dezelfde vraag: Do you see me?’, stelde Loes Mulder. We willen naar een inclusieve overheid, een mooi streven, maar wat is een inclusieve overheid eigenlijk? En hoe komen we bij dat ideaal? Deze vragen stelden Gerard Bakker (hoofddirecteur DJI) en Emine Özyenici (hoofddirecteur Bedrijfsvoering en CIO bij het ministerie van JenV) tijdens hun leiderschapsconferentie die op 23 juni plaatsvond.

lees meer

‘Met omslag naar actieve openbaarmaking doen we de burger én onszelf een plezier’

Actieve openbaarmaking

door: Els Wiegant, 28 juni 2021

Een evenwicht vinden tussen aan de ene kant actieve openbaarmaking en aan de andere kant (semi-)overheidspersoneel de veiligheid geven om tot creatieve oplossingen te komen. Dat noemt Gerdine Keijzer-Baldé de ‘ultieme uitdaging’ waarvoor de overheid staat. Keijzer-Baldé is plaatsvervangend secretaris-generaal en chief information officer bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

lees meer

Directeur van Open State Foundation: ‘Zie een Wob-verzoek als een compliment!’

Actieve openbaarmaking

door: Els Wiegant, 3 maart 2021

Compleet zwartgelakte pagina’s in reactie op een Wob-verzoek? Belachelijk, vindt Serv Wiemers, directeur van de Open State Foundation (OSF). “Er is geen enkele reden waarom de burger niet zou mogen weten wat de overheid voor diezelfde burger doet. Dat is te bizar voor woorden.”

lees meer

3 tips om Common Ground op de bestuurlijke agenda te plaatsen

Common Ground

door: Maarten Hoekstra, Albert van Holthoon en Ruark Kroon, 3 maart 2021

Om een stap verder te komen op het gebied van Common Ground is het van belang dat het onderwerp op een goede manier op de bestuurlijke agenda komt te staan. Een multidisciplinaire aanpak werkt daarbij heel goed. Zo houd je focus op de werkelijke doelstellingen, creëer je commitment en schep je een klimaat voor het uitwisselen van goede ideeën. Drie tips.

lees meer

Regeringscommissaris informatiehuishouding: Amsterdam en Utrecht gingen al voor

Actieve Openbaarmaking

door: Els Wiegant, 22 februari 2021

Het kabinet komt in de reactie op de toeslagenaffaire kinderopvang met de introductie van een regeringscommissaris informatiehuishouding. De gemeenten Utrecht en Amsterdam kennen al langer een informatiecommissaris. Een belofte? Structurele aandacht voor openbaarmaking kan in relatief korte tijd in ieder geval veel vruchten afwerpen. Een gesprek met de enige lokale, fulltime informatiecommissarissen in Nederland: Donovan Karamat Ali (Utrecht) en Sofie Bustraan (Amsterdam).

lees meer

Cybercrisis: uitdagingen voor gemeenten

door: Joyce Koch, 19 februari 2021

Gemeenten moeten zich voorbereiden op cybercrises waarbij zij zelf het slachtoffer zijn, maar ook een visie ontwikkelen op de rol die zij wel of niet spelen bij cybercrisis die binnen de gemeentegrenzen plaatsvinden en die kunnen leiden tot orde verstoringen. De onderzoeksgroep Cybersafety van NHL Stenden Hogeschool en het lectoraat Riskmanagement en Cybersecurity van de Haagse Hogeschool voerden een verkennende studie uit.

lees meer

Vraaggesprek GIBIT 2020: een stap vooruit, maar zijn we er nu?

door: John Steegh, 17 februari 2021

Vanaf 2016 hanteren steeds meer gemeenten de door VNG Realisatie opgestelde Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT, beter bekend als de GIBIT. In februari van dit jaar stelt het bestuur van de VNG de geactualiseerde GIBIT 2020 vast. Belangrijkste wijziging is de toevoeging van een Toolbox en een Overeenkomstengenerator. De website van de VNG vermeldt dat de voorwaarden daarmee ‘leveranciersvriendelijker’ zijn gemaakt. Maar is dat ook zo? Beleidsadviseur en voormalig ambtenaar en bestuurder John Steegh ging hierover in gesprek met mensen van gemeentezijde en enkele leveranciers.

lees meer

Hacks gebeuren nu eenmaal

door: Alexander Leeuw, 1 februari 2021

Sebastiaan van 't Erve

Lochem werd gehackt, burgemeester Sebastiaan van ’t Erve was er transparant over en tot zijn verbazing vond men dat bijzonder. Maar Lochem is een kleine gemeente en kwam goed weg – wat als het op grotere schaal misgaat? Het datalek bij de GGD onderstreept het belang van die vraag. Volgens Van ’t Erve wordt daar te weinig over nagedacht. ‘De standaardindeling van de overheid sluit niet aan bij de digitale werkelijkheid.’

lees meer

Wat zijn bestuurlijke mogelijkheden tegen online oproer?

door: Willem Bantema, 27 januari 2021

De intensiteit van online oproepen tot verstoringen neemt overal toe. Welke bestuurlijke mogelijkheden zijn er tegen online oproer? Kan de gemeente de schade verhalen op online aanstichters? Is een digitaal gebiedsverbod een oplossing? De bevoegdheden van burgemeesters sluiten steeds minder goed aan om de digitale ontwikkelingen.

lees meer

Drie aanbevelingen voor effectieve digitale beraadslaging

door: Lucas Kuipers en Maarten Hoekstra, 19 januari 2021

Voorzitters van de gemeenteraden! Zie bij digitale beraadslagingen beter toe op het vaststellen van de identiteit van de deelnemers, vraag om hulp bij het handhaven van de vergaderorde en maak een doortastende keuze in vergadervorm.

lees meer

Machine learning lab in Eindhoven

Machine learning

door: Marieke Vos, 18 januari 2021

Met machine learning worden data op een geautomatiseerde manier onderzocht. Daardoor kun je patronen herkennen waar gemeenten, bijvoorbeeld, hun armoedebeleid mee kunnen verbeteren. Gemeenten, startups en kennisinstellingen werken samen in het machine learning lab in Eindhoven.

lees meer

Werkwijze City Deal Zicht op Ondermijning ‘staat als een huis’

door: Els Wiegant, 9 december 2020

Geld

Verbreding van het aantal deelnemers, van ontsloten data, van dwarsverbanden tussen die data en van waardevolle inzichten. Dat is de voortgang die de City Deal Zicht op Ondermijning het afgelopen jaar heeft geboekt. Het project duurt tot en met juni 2021, maar de kans op een vervolg is ‘bijzonder groot’. “Het ministerie van BZK vindt het een belangrijk project. Het toont aan dat je beleid kunt finetunen door gericht data in te zetten.”

lees meer

Het belang van WOZ-detailgegevens

door: Karine van den Noort, 11 november 2020

Kadaster

Eind 2021 beëindigt DataLand, het centrale kennis- en gegevensknooppunt voor objectinformatie, de werkzaamheden. Het Kadaster zal dan de landelijke set met WOZ-detailgegevens onder zijn hoede nemen. Medio augustus ontvingen alle gemeenten in Nederland (als bronhouders en ‘leveranciers’ van deze gegevens) bericht hoe ze nu al een vervangend contract met het Kadaster kunnen afsluiten. Tijd om in te zoomen op het belang van deze WOZ-detailgegevens. Want, waar doen we het allemaal voor?

lees meer