zoeken binnen de website

weblog

Is een open deur wel zo vanzelfsprekend?

door: Sjors Slaats, 23 januari 2018

Sjors Slaats

Als gemeente hoor je de ambitie te hebben zo open en toegankelijk mogelijk te zijn. Het zijn met name de nieuwe raadsleden die straks redelijk onbevangen kunnen beoordelen of dat ook zo is.

lees meer

Pijnlijke rekenfouten

door: Jan Willem Boissevain, 22 januari 2018

Jan Willem Boissevain  directeur Public  Pegasystems

Wat hebben marsmissies, premier Rutte en de gemeente Amsterdam gemeen? Allen vielen ten prooi aan knullige fouten die voorkomen hadden moeten worden.

reacties: 1

lees meer

Open Raadsinformatie heeft massa bereikt

door: Pascale Georgopoulou, 19 januari 2018

Pascale Georgopoulou

De pilot Open Raadsinformatie begon een beetje schoorvoetend, maar inmiddels zijn er (ruim) honderd gemeenten aangehaakt. Voldoende massa om vervolgstappen te zetten!

lees meer

Rijks ICT Gilde?

door: Seger de Laaf, 18 januari 2018

Werken voor Nederland als IT’er? Echt vlotten wil het vooralsnog niet. Maar wat wil je ook als de afkorting van je afdeling meer letters bevat dan een gemiddeld potje Wordfeud?

reacties: 3

lees meer

Lokaal bestuur voor digitale wereldburgers

door: Paul Ruijgrok, 16 januari 2018

Paul Ruijgrok

Cybercriminaliteit en burgerparticipatie zijn twee voorbeelden waar de digitalisering een lokaal antwoord vraagt. Bij het samenstellen van colleges moeten we daar rekening mee houden.

lees meer

GKG: een veelbelovende startup!

door: Bernard van Dam , 15 januari 2018

Bernard van Dam

Samenwerken op het punt van informatievoorziening: in de regio Groningen doen ze het. Daar wordt toegevoegde waarde gecreëerd door data van organisaties met elkaar te verbinden.

lees meer

Tussen droom en daad

door: Bas Eenhoorn, 12 januari 2018

‘Blijf investeren, blijf in verbinding en blijf in beweging’. Dat zijn op de valreep nog een paar aandachtspunten bij het overdragen van het stokje aan staatssecretaris Knops (BZK).

lees meer

Digitale dienstverlening: een vak (apart)!

door: Carolien Nicolai, 11 januari 2018

Carolien Nicolai

Wie is verantwoordelijk bij gemeenten over de website als het gaat om (digitale) dienstverlening? Vaak is dat communicatie of een webredacteur, maar het is niet iets wat je er even bij doet.

reacties: 5

lees meer

Waar is de broncode?

door: Jos van den Oever, 10 januari 2018

Jos van den Oever

Digitale publieke dienstverlening zonder open broncode is verdacht. Wat staat er in die broncode dat geheim moet blijven? Gooi toch open die boel! Dat past ook beter in het straatje van het kabinet.

reacties: 2

lees meer

Proactieve regulering AI?

door: Matthias Dobbelaere-Welvaert, 8 januari 2018

Matthias Dobbelaere-Welvaert

De ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI) is onvermijdelijk, maar wat weten wij eigenlijk écht over de impact ervan? Om daar grip op te houden, is proactieve regulering noodzakelijk.

lees meer

2018: maak werk van netwerkleiderschap!

door: Dirk-Jan de Bruijn, 3 januari 2018

De combinatie van sturen én verbinden heeft zich als geen ander bewezen. Het is dan ook een mooi voornemen om dit in dit nieuwe jaar breedschalig te gaan toepassen.

reacties: 1

lees meer

Verhullende taal

door: Larissa Zegveld, 21 december 2017

Het is erg dat jargon vaak wordt gebruikt om de waarheid te verhullen. Dat tast niet alleen de kwaliteit van de uitvoering aan, maar ook het vertrouwen van burgers in de politiek.

lees meer

Sociaal veilig oud worden

door: Ben Kokkeler, 20 december 2017

Ben Kokkeler

Ouderen wonen steeds langer zelfstandig. Maak als maatschappij daar gebruik van. Zo kunnen ouderen dankzij inzet van digitale middelen een grote rol hebben in de sociale veiligheid.

lees meer

Gemeenten zetten de volgende stap

door: Ingrid Hoogstrate, 19 december 2017

Ingrid Hoogstrate

Twee jaar geleden ging het programma Digitale Agenda 2020 van start. Een van de constateringen halverwege de rit is dat investeren in een netwerk van gemeenten loont.

lees meer

De burger centraal, maar nu ook écht

door: Willem Pieterson, 18 december 2017

‘Stop met het opschrijven van vage dienstverleningsambities’. Burgers hebben er veel meer aan als we reële doelen opstellen en continue meten of die doelen ook bereikt worden.

reacties: 1

lees meer