Overheid in transitie
Nieuws

Ingangsdatum Wmebv verschuift naar 2026

Beeld: Shutterstock

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) gaat definitief in op 1 januari 2026. Dat heeft het Ministerie van BZK bepaald. Dat betekent dat gemeenten een jaar langer de tijd hebben om aan de wet te voldoen dan ze eerder dachten.

Jaar uitstel

De Wmebv zou op 1 januari 2025 ingaan, maar de verwachting was dat slechts een beperkt aantal gemeenten volledig zou kunnen voldoen aan de vereisten van de wet. Dat bleek uit een onderzoek van de VNG onder gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en gemeentelijke uitvoeringsorganisaties dat eerder dit jaar werd uitgevoerd.

Hoge eisen

De wet is in het leven geroepen zodat burgers en bedrijven het recht hebben om officiële berichten, zoals aanvragen, klachten en zienswijzen, digitaal aan gemeenten en andere overheidsorganisaties te versturen. Maar de hoge eigen die door de wet aan gemeenten worden opgelegd, zorgen ervoor dat veel gemeenten niet op een korte termijn met een werkbare oplossing kunnen komen, concludeerde onderzoeksbureau Berenschot eerder. Dat komt de rechtspositie van burgers en bedrijven niet ten goede.

De VNG roept gemeenten op om niet op hun lauweren te gaan rusten

Voorbereidingen voortzetten

De VNG roept gemeenten op om niet op hun lauweren te gaan rusten, maar de voorbereidingen op de wet vooral voort te zetten. Eerder publiceerde de verenging een hulpgids voor gemeenten. Daarnaast is er een pagina met implementatiesteun in het leven geroepen.

De definitieve ingangsdatum van 1 januari 2026 geldt niet voor de verplichting om een notificatie te versturen bij het plaatsen van een bericht in een ‘berichtenbox’ of MijnOmgeving. Deze verplichting treedt pas per 1 januari 2027 in werking.

Lees ook:

  • Hans Donkhorst | 16 september 2024, 19:32

    Voor een zorgplicht die allang binnen de Awb bedoeld was, is het een foute grap dat Bzk (wederom) durft te besluiten tot uitstel van de implementatiedatum. Grotendeels ligt dat aan onkunde en onwil. Een open norm als”passende ondersteuning” vraagt om beleid, dat kan ook vanuit Bzk zelf.
    Voor personeelsbeleid is die passiviteit er ook niet.

    Dat de interpretatie fout gaat is zichtbaar op de site van VNG. Nergens is in de wet een motivering te vinden voor de afbakening tot minder vaardigen. Een eigen invulling van de open norm die doodleuk als uitgangspunt wordt gecommuniceerd.

    https://vng.nl/wmebv zie; Bieden van ondersteuning bij dienstverlening aan digitaal minder vaardige inwoners.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren