Overheid in transitie
Nieuws

Meer aanmaningen voor parkeerboete in Berichtenbox

App Berichtenbox op smartphone
Beeld: Shutterstock

Mensen die een parkeerboete ontvangen in hun digitale inbox van MijnOverheid, krijgen twee keer zo vaak een aanmaning om te betalen als mensen die hun boete per post ontvangen. Dat blijkt uit cijfers die de NOS bij gemeenten heeft opgevraagd.

Zelf bepalen

In Amsterdam ontvangt 36 procent van de mensen die een digitale boete kregen een aanmaning om te betalen, blijkt uit de inventarisatie van de NOS. Van de mensen die de boete in de brievenbus krijgen, mist 20 procent de betalingstermijn. In Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal gaat het om 28 procent (digitaal) tegenover 13 procent (brief).

Sinds 2014 kunnen burgers via MijnOverheid zelf bepalen of ze alleen nog digitale post willen ontvangen, van onder meer de gemeente en de belastingdienst. Wie bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven als gemeente heeft aangevinkt, ontvangt parkeerboetes en berichten over parkeerproducten uitsluitend digitaal. Ruim zes miljoen mensen hebben dit per gemeente geactiveerd. Maar lang niet iedereen die dit heeft aangevinkt, is op de hoogte van de consequenties.

Sinds 2014 kunnen burgers via MijnOverheid zelf bepalen of ze alleen nog digitale post willen ontvangen.

Tientallen boetes

Mensen die digitale boetes missen, weten vaak niet dat boetes via MijnOverheid komen, kijken nooit in de berichtenbox of hebben een oud mailadres opgegeven en ontvangen geen notificaties. Zij krijgen soms tientallen boetes in korte tijd van bij elkaar duizenden euro’s.

De Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, vindt dat boetes niet meer digitaal moeten worden verstuurd. Hij pleit voor een landelijk beleid ten aanzien van parkeerboetes. ‘In de ene gemeente krijg je het onder de ruitenwisser, in de ander op de post en in de derde digitaal,’ zegt Van Zutphen tegen de NOS. ‘Als ombudsman zeg ik: stuur gewoon alle parkeerboetes, naheffingsaanslagen via de post. Dan is het duidelijk.’

Zijn kritiek is niet nieuw. Al jarenlang wijst hij erop dat het creëren van een digitale wereld  niet hetzelfde is als het één op één digitaliseren van de papieren wereld. ‘Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld.’

Stuur gewoon alle parkeerboetes, naheffingsaanslagen via de post.
Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen

Eigen verantwoordelijkheid

Voor het onderzoek benaderde de NOS de 31 grootste gemeenten. Elf gemeenten lieten weten parkeerboetes via MijnOverheid te versturen, als mensen dat hebben aangevinkt. De gemeenten Amsterdam, Eindhoven en Gemeentelijk Belasting Kantoor Twente (die de boetes verstuurt voor Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal) leverden cijfers aan waaruit blijkt dat na digitaal verstuurde boetes twee keer zoveel aanmaningen worden verstuurd. In Eindhoven werd het verschil vanaf 2023 kleiner. De rest van de gemeenten wilde of kon geen cijfers overleggen, schrijft de NOS.

Begin dit jaar oordeelde de rechtbank dat het de eigen verantwoordelijkheid van inwoners is om een parkeerboete in de berichtenbox op te merken. Logius, de beheerder van MijnOverheid, liet toen aan Binnenlands Bestuur weten welke maatregelen er worden genomen om mensen bewust te maken van digitale parkeerboetes, zoals een eenmalige banner bij het uitzetten van de e-mailnotificatie. In de banner staat ook dat  het uitzetten van de notificaties geen voordeel oplevert omdat je je er niet op kunt beroepen.

Lees ook:

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren