Overheden hebben de ambitie om burgers steeds meer diensten op maat te leveren, liefst zelfs proactief. Innovatieve technologie is cruciaal om dat voor elkaar te krijgen, zeker met de huidige arbeidskrapte. AI heeft de kracht om een katalysator te zijn in die verandering, met toepassingen die het werk van overheidsmedewerkers makkelijker en effectiever maken.
Overheden werken hard om steeds beter aan te sluiten bij de behoeften van individuele burgers. Zodat je als burger niet van het kastje naar de muur gestuurd wordt, maar zo snel mogelijk bij de juiste afdeling uitkomt. Dat je een aanvraag helemaal zelfstandig digitaal kunt afhandelen. Of nog een stapje verder: dat je een proactief bericht krijgt dat een gerelateerde dienst wellicht ook interessant is. Een vergunning toegekend voor een verbouwing? Denk dan ook aan de vergunning voor het plaatsen van een bouwcontainer.
Meer doen met minder mensen
Tegelijk kampt de publieke sector met grote personeelstekorten. Om zulke verbeteringen door te voeren, moeten minder mensen dus meer werk verzetten. Dat lukt alleen met innovatieve technologie, zoals AI. Dat begint met het slim combineren van relevante data. Navigatie-apps laten bijvoorbeeld goed zien wat dat kan opleveren. Door satellietgegevens te combineren met informatie van verkeersorganisaties én weggebruikers krijg je in real time een passend advies voor de beste route op dit moment. Dat werkt vele malen efficiënter dan die grote, onhandelbare wegenkaarten waarmee we eerder zelf onze weg moesten zoeken.
Data bundelen en beschikbaar maken
Ook overheden kunnen hun diensten veel makkelijker en effectiever maken door de juiste data op een vergelijkbare manier bij elkaar te brengen en te bevragen. De benodigde data zijn er vaak al wel. Het probleem is dat die gegevens veelal verspreid zijn over gescheiden systemen van verschillende organisaties en afdelingen. De uitdaging is dus om betrouwbare data op de juiste manier te bundelen en via gebruiksvriendelijke toepassingen beschikbaar te maken voor medewerkers die beleid maken en uitvoeren. Speciaal hiervoor heeft Salesforce Data Cloud ontwikkeld, als onderdeel van AI-toepassingen.
Automatisch suggesties voor relevante informatie
De kracht van AI zit hem in het combineren en snel terugvinden van de juiste informatie in die enorme bergen data. Daarom integreert Salesforce AI in de toepassingen van het uitgebreide publieke sector platform. Zo is er een module om complexe zaakafhandeling makkelijker te maken. Dankzij gestandaardiseerde workflows kunnen medewerkers het afhandelingsproces daarmee sneller doorlopen. AI helpt daar bijvoorbeeld bij door op basis van de beschikbare data automatisch suggesties te doen voor relevante en recente kennisartikelen. Met een druk op de knop kan een medewerker zo’n artikel naar de betreffende burger mailen. Op dezelfde manier helpt het systeem overheidsmedewerkers bijvoorbeeld om snel de laatste versie terug te vinden van regelgeving die ze moeten toepassen.
Alles overzichtelijk bij elkaar
Het voordeel van AI-integratie in een platform is dat medewerkers alle relevante informatie steeds overzichtelijk bij elkaar hebben staan. Of het nu gaat om HR- en recruitmentprocessen of subsidie- en vergunningbeheer. Dit helpt overheden om op alle fronten te blijven moderniseren en de dienstverlening continu aan te passen op de behoeften van burgers. Zo ontwikkelt zich een proactieve overheid met een grote positieve impact op de maatschappij. Daar doen we het allemaal voor.