Digitalisering en democratie
Artikel

Sneller resultaat met een op maat gesneden overheidsoplossing

Overheidsoplossing van Salesforce voor het zaakgericht werken biedt de helpende hand.| Beeld: Shutterstock

De Nederlandse overheid loopt in Europa voorop met het digitaliseren van processen. Toch verlopen IT-projecten niet altijd succesvol. De overheidsoplossing van Salesforce voor het zaakgericht werken biedt de helpende hand. Met Public Sector Solutions gaat het digitaliseren niet alleen sneller, de standaardfunctionaliteit is gemakkelijk uit te rollen, naar eigen smaak aan te passen, de functionaliteiten hebben zich bewezen bij andere organisaties en de mens staat altijd centraal. Wouter Trumpie van Salesforce licht toe.

‘Onze overheden mogen internationaal gezien vooroplopen met digitaliseren, ze staan evengoed voor een uitdaging. Burgers en bedrijven rekenen meer en meer op digitale interactie, terwijl het digitaliseren van processen moeizaam verloopt,’ zegt Wouter Trumpie. Wat speelt overheidsinstellingen parten? Niet alleen het gebrek aan IT-medewerkers, maar ook het idee dat de eigen organisatie uniek is en dus vraagt om unieke technologie. ‘Mijn advies? Als je processen van aanvraag tot besluit wilt ondersteunen met technologie, ga dan niet een jaar nadenken over hoe jij vindt dat een applicatie eruit moet zien. Richt je liever op het specifieke beleid en de beleidsregels die je nodig hebt om je proces te ondersteunen.’

Tijd en aandacht gaat volgens Trumpie ook nog te veel naar procesoptimalisatie. ‘Bij onze oplossingen staat de mens altijd centraal. Daaromheen richt je je processen in, het liefst over silo’s heen. Je moet voorkomen dat door de technologie de afdelingen wel heel efficiënt hun processen uitvoeren, maar burgers of bedrijven geen antwoord krijgen op hun vraag of aanvraag.’

Volgens Trumpie zijn veel bedrijfsoplossingen inmiddels zeer geschikt voor overheidsorganisaties en snel toe te passen.

Hoe sneller de eindgebruikers de technologie in handen krijgen voor de ondersteuning van hun werk, hoe beter. Technologie levert immers pas wat op als het gebruikt wordt.
Wouter Trumpie - Salesforce

Snel in handen en snel toepassen, dat lukt met de standaardfunctionaliteit die Salesforce al decennia heeft en die is doorontwikkeld voor Public Sector Solutions (PSS): het SAAS-platform voor zaakgericht werken in de publieke sector. Het is gebouwd op basis van ervaringen met overheidsklanten binnen en buiten Europa. ‘Zo hebben we in Engeland een functionaliteit geleverd voor de energietoeslag. Het proces van aanvragen, toepassen van de regels en bepalen waar de burger recht op heeft, wordt daar in ons platform gedaan,’ aldus Trumpie.

Het platform is geen ‘one size fits all’. Wie de basisoplossing gebruikt, moet bedenken hoe die kan aangepast om te voldoen aan de specifieke behoeften van de organisatie. ‘Zoals de gegevens die je toepast, de ketenpartners en afdelingen die je betrekt bij het besluit, en hoe je het werk routeert in de organisatie. Meestal hoef je dan maar aan een paar knoppen te draaien om te zorgen dat het digitaal goed past.’

Salesforce heeft de besparing in tijd en geld berekend. Zo gaat de uitrol van toepassingen dertig procent sneller. En de ontwikkel- en inrichtingskosten zijn 33 procent lager. Salesforce Public Sector Solutions werkt namelijk met een low-code/no-code platform dat uitgaat van configuratie in plaats van ontwikkeling. Ook heeft het veel standaardcomponenten, bijvoorbeeld voor datamodellen, dataopslag, aanvraagformulieren en voor het automatiseren van de workflow, legt Trumpie uit. ‘Het inpassen van de zogeheten PSS-blokjes in het IT-landschap gaat veel sneller en de onderhoudskosten zijn veel lager. Bovendien krijg je elk jaar drie releases van innovaties die zich bewezen hebben bij andere organisaties, zonder gedoe met upgrades. De oplossing is ook nog eens schaalbaar, snel uit te rollen en betrouwbaar. Met bewezen bescherming van persoonsgegevens en andere data kunnen overheidsorganisaties zich dankzij ons platform richten op langdurige relaties met burger en bedrijven, in plaats van alleen op individuele vragen en transacties.’

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren