partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Centric

Centric-logo

Amsterdammers regelen meer belastingzaken online

artikelen | 7 mei 2018

De ruim 300 belastingenmedewerkers van de gemeente Amsterdam maken sinds november vorig jaar gebruik van een compleet nieuw belastingensysteem, via SaaS (Software as a Service). Directeur Belastingen Jan Geert Bakker: “De gemeente Amsterdam hecht groot belang aan een robuuste en betrouwbare belastingheffing. Centric is de partner die daarvoor kan zorgen.”

Amsterdam - Centric

Meer grip op de financiën, een efficiëntere workflow en een flinke kostenbesparing, dat zijn de voordelen die Amsterdam verwacht te bereiken met het nieuwe belastingensysteem dat het eind vorig jaar in gebruik nam. Burgers en bedrijven kunnen sinds 6 november terecht bij het geïntegreerde digitale loket, terwijl het gebruiksvriendelijke medewerkersportaal de KCC-medewerkers ondersteunt.

Vlotter werken met workflows

De nieuwe belastingapplicatie ondersteunt medewerkers van de gemeente bij alle belastingtaken, van heffen en innen tot WOZ-zaken. Nieuw voor Amsterdam is dat processen nu via slimme standaard workflows verlopen. Gecombineerd met verdere automatisering gaat dat de processen bij de afdeling Belastingen vlotter en efficiënter maken.

Het nieuwe belastingensysteem betekent een transformatie van maatwerk naar meer robuuste standaardsoftware. Directeur Belastingen Jan Geert Bakker: “De gemeente Amsterdam hecht groot belang aan een robuuste en betrouwbare belastingheffing. Centric is de partner die daarvoor kan zorgen.”

Het nieuwe belastingsysteem maakt compleet basisregistratief werken mogelijk: mutaties op het gebied van burgerzaken, zoals verhuizingen of overlijden, komen automatisch door vanuit afnemers, zoals de burgerzakenapplicatie. Minder menselijke tussenkomst betekent ook dat de kosten omlaag gaan.

Uitgebreide online selfservice

Via het burgerportaal en MijnOverheid is er online ondersteuning van burgers en bedrijven. Aanvragen doen kon al online, maar de digitale dienstverlening wordt aanzienlijk uitgebreid: konden inwoners van Amsterdam eerst alleen nog informatie opzoeken en papieren formulieren aanvragen, nu gaat de gemeente een digitale stap verder met een online verzoek tot kwijtschelding of het indienen van een bezwaar.

Maar burgers en ook bedrijven kunnen meer zaken zelfstandig online regelen. Zo kunnen zij bekijken welke aanslagen er klaarstaan en kunnen zij de voortgang van hun aanvraag volgen. Voor de afhandeling van bijvoorbeeld een bezwaar blijft het oordeel van een professional onmisbaar, maar het opstarten van processen verloopt voortaan automatisch en gaat daardoor een stuk sneller.

Ontzorgen met SaaS

Amsterdam neemt het nieuwe systeem af als SaaS-dienst (Software as a Service) en heeft dus geen omkijken naar de inrichting. De nieuwe belastingenfunctionaliteit is een dienst die de gemeente volledig ontzorgt. Centric neemt het beheer, zowel op technisch als deels op functioneel vlak, over van de afdeling Gegevensregie en functioneel beheer.

Directeur Jan Geert Bakker: ‘Ik kijk met veel plezier terug’

De invoering van Key2Belastingen heeft het afgelopen jaar veel inzet, betrokkenheid en professionaliteit gevraagd. Directeur Jan Geert Bakker: “Ik ben blij dat het dankzij de inzet van de mensen van Centric en ook van de Amsterdamse belastingambtenaren, gelukt is op 6 november 2017 conform planning live te gaan. Persoonlijk kijk ik met veel plezier terug op het weekend vóór 6 november, waarin een sterk Centric-team schouder aan schouder met mijn eigen gemotiveerde en kundige medewerkers de uitrol realiseerde. Een mooie operatie!”


tags: , ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.