Een stapsgewijze transformatie naar opensourcesoftware
Geen vendor lock-in voor gemeente Sittard-Geleen: goedkoper én niet meer afhankelijk van één leverancier en één snelheid van ontwikkeling.
Digitalisering en democratie
|
Praktijk
Actieve openbaarmaking: zo doet gemeente Helmond het
Alles wordt aangepakt met een multidisciplinair team met een jurist, i-adviseur, architect en archiefspecialist.
Data en ai
|
Praktijk
Zo kreeg Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant grip op datastromen
Datagedreven werken vraagt om een strakke controle over de beschikbaarheid en performance van datastromen en- bronnen.
Overheid in transitie
|
Praktijk
Amsterdamse Tech Radar: grip op technologie
Nadenken over wat er aan technologie op de stad afkomt is cruciaal voor een toekomstbestendige stad.
Overheid in transitie
|
Praktijk
Bent u klaar voor de Omgevingswet? Flevoland nog niet…
Zorgen over de aansluiting op het DSO en interbestuurlijke samenwerking in verband met het halen van beslistermijnen.
Overheid in transitie
|
Praktijk
Programma MONO-zakelijk: een appèl doen op eigen verantwoordelijkheid
Met slimme technieken zoals data delen, monitoring en gamification. Een mooi voorbeeld is online supermarkt Picnic.
Data en ai
|
Praktijk
Rotterdam introduceert kwaliteitslabel voor data
Bekijk de checklist met tien criteria waarmee Rotterdam de betrouwbaarheid van het informatieproduct bepaalt.
Overheid in transitie
|
Praktijk
Hoe ontwikkel je een ethisch kompas?
Hoe gebruik je ethiek om het ontwikkelen en toepassen van technologie een goede kant op te sturen? Drie stappen met
Overheid in transitie
|
Praktijk
7 adviezen om CO2 te reduceren bij digitaal werken
Ook de digitale wereld kampt met CO2-problemen. Alleen al één e-mail versturen schijnt 4 gram CO2 uit te stoten (exclusief
Overheid in transitie
|
Praktijk
Hoe gemeente Hoeksche Waard Woo tot een succes maakt
Hoeksche Waard zet dossiers, die in het kader van de Wet Open Overheid (Woo) openbaar worden gemaakt, op zo’n manier
Data en ai
|
Praktijk
Visie op MaaS onontbeerlijk om deelmobiliteit te laten werken
Deelmobiliteit kan van doorslaggevend belang zijn om onze steden bereikbaar en leefbaar te houden. Maar hoe laat je als beleidsmaker
Digitalisering en democratie
|
Praktijk
Betrek inwoners bij de ontwikkeling van de digitale stad
Vrijwel alle gemeenten in Nederland verlenen in meer of mindere mate hun diensten digitaal. Om een goede digitale gemeente te
Data en ai
|
Praktijk
Aan de slag met het IAMA
Impact assessments, toetsingskaders en andere frameworks: ze schieten als paddenstoelen uit de grond in het landschap van de digitaliserende overheid.
Overheid in transitie
|
Praktijk
Hybride werken; zo maakt u online meetings inclusief
De overheid wil een inclusieve organisatie zijn. Hybride werken heeft de toekomst, maar online vergaderen vraagt om andere spelregels om
Overheid in transitie
|
Praktijk
Waarom Rotterdam aan procesmanagement is begonnen
Om de informatiehuishouding nog beter op orde krijgen is Rotterdam bezig met het systematisch en consistent identificeren en beschrijven van
Data en ai
|
Praktijk
Utrecht en Zuid-Holland onderzochten toepassing CODIO
Hoe transparant wil je als provincie zijn en hoe zorg je ervoor dat burgers data over je omgevingsbeleid kunnen vinden
Praktijk
Geen munten, maar punten
Fitcoin, Energieknip en Heerlens Heitje zijn drie voorbeelden van digitale systemen die inwoners inspireren tot respectievelijk meer bewegen, woningen energiezuiniger
Overheid in transitie
|
Praktijk
Kwaliteit inkoopproces Rijk verbetert door digitalisering
Waar tien jaar geleden de nadruk lag op het bestelproces, ontstaat door digitalisering ruimte voor strategisch inkopen, investeringen begeleiden en