Data en ai
Blog

Appen met chatbot Willem Aiexander over de Miljoenennota

Gesprek met Willem Aiexander chatbot | Beeld: Watermelon

Ik lees net bij onze collega’s van Binnenlands Bestuur dat je met chatbot Willem Aiexander kunt appen over de Miljoenennota. AI-startup Watermelon lanceerde de chatbot vorige week. Enerzijds om de Miljoenennota voor iedereen toegankelijk te maken, maar ook om te laten zien dat niemand meer om kunstmatige intelligentie heen kan. Honderden chats en duizenden vragen hebben ze al voorbij zien komen, vooral klimaat en belastingen voor ondernemers bleken populaire onderwerpen. Chatbot Willem Aiexander communiceert via WhatsApp en geeft korte en begrijpelijke antwoorden. Volgend jaar willen ze telefonie toevoegen aan hun platform waarmee ze de chatbots via de telefoon kunnen laten converseren. Dan kunnen we dus zelfs bellen met chatbot Willem Aiexander.

Met de huidige GPT-4-technologie was de chatbot ‘in no time’ beschikbaar, vertelt de ontwikkelaar. Kwestie van documenten toevoegen aan de ‘kennis’ van een chatbot, zonder dat hier extra training nodig was. Binnenkort schijnt er ook een chatbot te komen waarin de verkiezingsprogramma’s van de verschillende politieke partijen zijn opgenomen. Ben benieuwd welke naam die meekrijgt…

Dit noem ik nou nog eens laagdrempelige communicatie. Dit zou overheden toch moeten inspireren. Appen kan bijna iedereen. Aantrekkelijk ook omdat het snel uitgerold kan worden. Zou Willem Aiexander bijvoorbeeld ook ingezet kunnen worden om aan hem te vragen of iets wettelijk mag of niet? En hoe handig zou het zijn om even te chatten met Dailin Yeşilgöz-Zegerius over de manier waarop het veiliger kan worden bij ons in de wijk. Of Karien van Gainnip te vragen of ik naast mijn pensioen ook nog de nodige uren kan blijven werken. Je zou lokaal de virtuele burgemeester kunnen laten chatten met inwoners over tal van onderwerpen, van groen- en verkeersbeleid, een vuurwerkverbod (ja graag!) tot en met loszittende stoeptegels.

Natuurlijk komt er meer bij kijken. Kan ik als burger vertrouwen op de juistheid van het antwoord van Karien van Gainnep of mijn virtuele burgemeester? AI maakt soms ook fouten, diverse taalmodellen gebaseerd op generatieve AI kennen nog de nodige beperkingen. Mijn collega bij AG Connect schreef hier nog een interessante blog over.

En uiteraard dient dit allemaal maatschappelijk verantwoord en AVG-proof te gebeuren. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat, omdat ik aan Hugo de Aionge gevraagd heb of het voor mij aantrekkelijk is om een deel van mijn huis te verhuren, ik een jaar later controle krijg of ik niet een illegale huurder in huis heb. Waar data verzameld worden kunnen data immers gedeeld (en misbruikt) worden.

AI biedt vele mooie kansen. Het lijkt aantrekkelijk om deze direct te benutten met het oog om het verbeteren van de dienstverlening, maar de risico’s zijn groot, helemaal voor de overheid. Zorg intern voor een ‘responsible AI programma’ waarin alle risico’s die het gevolg kunnen zijn van het inzetten van AI, zorgvuldig in kaart worden gebracht, waarschuwen experts. En vertrouw er niet op dat aanbieders van AI die risico’s al hebben afgedekt. Maar liefst 55 procent van de missers zijn het gevolg van AI-tools van derden, blijkt uit onderzoek van MIT Sloan Management Review en Boston Consulting Group.

De chatbot Willem Aiexander is te bereiken via het telefoonnummer +31 85 401 31 44.  

 

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren