Overslaan en naar de inhoud gaan
(advertentie)

Met privacy wint iedereen


De huidige Europese privacyrichtlijn stamt uit 1995, toen internet nog maar net in opkomst was. Deze richtlijn is op uiteenlopende manieren ingevoerd in de nationale wetgeving van de 28 lidstaten, wat heeft geleid tot een lappendeken van verschillende privacyregels in Europa. Sinds 2012 werken het Europees Parlement en de Raad van Ministers daarom aan een nieuwe Europese privacywet, een verordening die direct van toepassing zal zijn in alle lidstaten. Deze nieuwe privacywet zal de rechten van EU-burgers versterken en het tegelijk makkelijker maken voor bedrijven om in verschillende EU-lidstaten te opereren.
Maar de weg naar een overeenkomst is lang. Waar het Parlement pleit voor stevige regels, lijkt de Raad deze juist af te willen zwakken. Zo wil het Parlement dat burgers expliciet toestemming moeten geven voor het opslaan van hun gegevens, terwijl de Raad het voldoende vindt als die instemming ‘ondubbelzinnig’ is. Het Parlement houdt ook vast aan de regel dat gegevens alleen mogen worden gebruikt voor een helder en vooraf omschreven doel, terwijl de Raad wil dat bedrijven één maal opgeslagen gegevens min of meer naar eigen goeddunken kunnen gebruiken voor allerlei doelen. Ook wil het Parlement leesbaarder gebruikersvoorwaarden en gestandaardiseerde icoontjes, zodat iedereen in één oogopslag kan zien wat er met zijn of haar gegevens gebeurt.

Iedereen steunt het streven naar stevige privacybescherming, maar tegelijkertijd vragen talloze sectoren om te worden uitgezonderd. Grote multinationals beweren dat Europa de digitale concurrentie met de Verenigde Staten verliest met strakke privacyregels. Kleine bedrijven vinden het veel moeite. Verzekeraars en marketingbedrijven willen kunnen profileren. Overheidsdiensten vinden dat ze helemaal niet onder de regels hoeven te vallen. Onderzoekers vrezen inperking van hun werkzaamheden. Maar wie de tekst goed leest, ziet dat de regels veel flexibiliteit en uitzonderingen bevatten en dat strakke regels in veel situaties nodig zijn voor bescherming van de gebruiker.
In 2011 gaf 62 procent van de Europese burgers nog aan internetbedrijven niet te vertrouwen. Strikte regels leiden tot vertrouwen bij de gebruikers. Dat komt alle sectoren ten goede: handel op internet, nieuwe diensten, wetenschappelijk onderzoek, sociale media, grote en kleine bedrijven. Goede privacybescherming is de smeerolie voor innovatie en groei.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

(advertentie)

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in