Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruikt u de Berichtenbox al?

Maar de implementatie van de Berichtenbox is hierop een uitzondering. Begin nu en binnen de kortste keren heb je het operationeel.

De Berichtenbox, een onderdeel van mijnoverheid.nl, is een persoonlijke, beveiligde postbus waar burgers berichten van hun gemeente en andere overheidsinstanties ontvangen en bewaren. Het elektronische alternatief voor de huidige papieren post dus, bijvoorbeeld de brieven die de afdeling burgerzaken stuurt naar inwoners van wie het reisdocument binnenkort verloopt. Met de Berichtenbox is het niet meer nodig om deze brieven via de normale post te versturen maar ontvangen de burgers deze digitaal. Via een mailtje worden ze op de hoogte gehouden dat er een nieuw bericht is.
Overheid bij de tijd

Met de implementatie van de Berichtenbox kan een gemeente weer een punt afvinken van de i-NUP todo-lijst. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het is de bedoeling dat het voor de gemeente iets oplevert. Wat dan? Ik ben ervan overtuigd dat de Berichtenbox uiteindelijk kostenbesparend is. Wanneer je de papieren brievenstroom vervangt door digitale post, dan moet dat geld opleveren. Daarnaast is het ook goed voor het imago van de overheid. Burgers zien dan dat gemeenten ook meegaan in het digitale tijdperk. Een derde winstpunt is dat door de invoering van de Berichtenbox de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening omhoog gaat.
Alleen nog even abonneren

Is het dan allemaal zo rooskleurig? Niet helemaal. Het is nog een hele uitdaging om een grote groep van burgers zo ver te krijgen dat ze zich abonneren op de Berichtenbox. Een stimulans zou kunnen zijn dat meerdere overheidsorganisaties aansluiten op de Berichtenbox. Alleen de bezorgers van PostNL zullen niet zo blij zijn met deze ontwikkeling.

Bekijk onderstaand filmpje voor meer informatie over de werking van de Berichtenbox.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Hein van Schijndel heeft tien jaar ervaring in een gemeentelijke organisatie en werkt vanaf 2001 voor Centric. Hein is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Centric-oplossingen voor informatie-uitwisseling en basisregistraties.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Floris | 10 juni 2013, 11:25

En hoe simpel is het om de functionaliteit Berichtenbox te implementeren?
Als dat zo zou zijn was het toch allang geregeld!
Graag een korte werkinstructie, zonder dure applicaties en ICT voorzieningen…

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

(advertentie)

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in