Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Schiedam zéker weet dat de digitale parkeervergunning werkt

Maar de projectleider namens de gemeente had een verrassing in petto: er waren burgers uitgenodigd om onder onze ogen de eerste online aanvraag te doen. Nadat enkele oneffenheden in de ondersteunende applicaties opgelost waren, kon de eerste digitale vergunning worden verstrekt.

De aanvragers bleken zeer enthousiast over deze aanpak en dankten de ambtenaren voor de persoonlijke begeleiding. De ambtenaren op hun beurt besloten vervolgens personen die een afspraak hadden staan voor de aanvraag van een parkeervergunning te bellen en de digitale aanvraag stapsgewijs met hen af te handelen. Ook zij reageerden erg enthousiast.

Laatste check én persoonlijke dienstverlening ineen

De aanpak van de gemeente Schiedam heeft als voordeel dat het mes aan twee kanten snijdt. De gemeente weet meteen of haar digitale dienstverlening probleemloos verloopt en kan eventuele plooien glad strijken en burgers zijn zeer te spreken over de persoonlijke benadering en dienstverlening op maat. Los van de afhandeling kon de aanvrager gerichte vragen stellen, terwijl de gemeente adviseerde over de aanvullende mogelijkheden rond parkeervergunningen die nog in het verschiet liggen.

Schiedamse aanpak verdient navolging

Op weg naar huis bedacht ik dat de aanpak van Schiedam navolging verdient. Een proactieve en efficiënte aanpak die burgers als persoonlijk en klantvriendelijk ervaren – dat moeten we vaker doen. En niet alleen de burgers waren enthousiast, ook de betrokken ambtenaren liepen met een grote glimlach rond.

Gemeenten doen er goed aan zorgvuldig na te denken over de volgorde waarin ze digitale dienstverlening invoeren en deze gekozen aanpak ook daadwerkelijk te volgen. De ervaring leert verder dat het goed werkt om burgers, klanten van de gemeente tenslotte, te betrekken bij het live gaan van een digitale dienst. Ook al zijn burgers betrokken bij de ontwikkeling, pas bij het live-gaan blijkt of de dienstverlening ook vlekkeloos verloopt. Hulde aan Schiedam wat mij betreft!

Kees-Jan de Graaf is werkzaam bij Centric als Consultant Parkeren

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

(advertentie)

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in