partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Blueriq

logo blueriq

De voordelen van een IT-project zonder plan…

door: Paul-Leander Welink, 6 mei 2021

Binnen de overheid worden IT-projecten vaak uitgevoerd op de traditionele manier. Er wordt een projectplan opgesteld met daarin een stappenplan, budget en tijdsplanning. En er wordt een uitgebreide businessanalyse gedaan en opgesteld. Al voor de start staat er een uitvoerig projectplan op papier.

lees meer

De toeslagenaffaire: ‘Computer says no’

3 februari 2021

De verschillende verhoren brachten verschillende zaken aan het licht. Zo hadden alle ambtenaren ‘last van buikpijn’ en zagen ze jarenlang ‘dat de bal richting het ravijn rolde’. Maar er werd niets gedaan. En de schuld? Die werd regelmatig gegeven aan ‘de systemen’. Is dat niet wat kort door de bocht?

lees meer

Vier lessen uit deze crises

Digitale Zaken

door: Frits van Endhoven, 22 januari 2021

Nu we nog steeds midden in een pandemie zitten, is het goed om de bekende woorden van Winston Churchill nog eens te herhalen: ‘Never let a good crisis go to waste’. Welke lessen zijn uit deze crises te leren voor de nieuwe Tweede Kamer, en dan met name de ICT-woordvoerders?

lees meer

Aanvraagformulier corona-steunmaatregel binnen een week live

26 oktober 2020

Beeld bij verhaal Blueriq

Gemeente Tilburg neemt een koppositie in als het gaat om digitale dienstverlening. Dat bereiken ze onder meer door hun onafhankelijkheid op IT-gebied. Zo bouwen ze tegenwoordig een groot deel van hun applicaties zelf, door gebruik te maken van Blueriq. En dat werkt uitstekend, bleek aan het begin van de corona-crisis.

lees meer

Als de klant het niet kan zien, ís het er niet

3 juli 2020

Blueriq

Zet de mens centraal in het proces. De burger verlangt dat van alle organisaties, dus ook van overheidsinstanties. Dit vraagt een andere kijk op je IT, werkprocessen én medewerkers. Maar hoe pak je dat aan? Blueriq en Florius laten al twaalf jaar samen zien wat werkt.

lees meer

'We kunnen het coronavirus een stap voor zijn'

door: Anita van Meer-van Bokstel, 12 juni 2020

coronavirus

Een gevoel van onzekerheid en zelfs een beetje schrik. Ik ben in contact geweest met iemand die nu besmet blijkt te zijn met het coronavirus. Gelukkig maakt ze het goed. Toen ze het me vertelde, kreeg ik meteen een heleboel vragen. Hoeveel risico loop ik nu? En de mensen met wie ik sindsdien in contact ben geweest? Moet ik me laten testen? En mijn man en dochter?

lees meer

Met technologie alleen komen we er niet

De burger heeft recht op persoonlijk contact

5 mei 2020

Foto bij verhaal Blueriq

Je kunt er niet omheen: de oproep van de Nationale Ombudsman om de overheidsdienstverlening te verbeteren. De relatie tussen de burger en overheid biedt ruimte voor verbetering blijkt uit onderzoeken. Waarom is het nog niet gelukt om elke burger een beleving op maat te bieden tijdens het zakendoen met de overheid? De conclusie uit de onderzoeken: het gaat fout omdat de technologie niet in staat is de vraag van de klant goed te ondersteunen. Maar klopt dat wel?

lees meer

Wat hebben we geleerd van de coronacrisis?

Wachten op ICT kan niet en hoeft niet!

door: Frits van Endhoven, 9 april 2020

man achter beeldscherm

Soms gebeurt er iets wat zorgt voor een enorme uitdaging voor mensen en organisaties. Het coronavirus baant zijn weg door de Nederlandse bevolking.

lees meer

Burger en ambtenaar, schouder aan schouder

22 januari 2020

Plaatje bij verhaal Blueriq

In de ideale wereld werken burgers en ambtenaren nauw samen aan een persoonlijkere en efficiëntere overheidsdienstverlening. Het regelen van overheidszaken gebeurt in een centraal dossier. Eén plek waar alle betrokkenen bij een zaak met elkaar samenwerken. Ook de burger zelf. Allemaal met dezelfde informatie als vertrekpunt.

lees meer

‘Je moet eerst ‘bewijzen’ dat je kind Down heeft’

28 oktober 2019

Kinderen met Down

Je bent business consultant bij Blueriq en helpt organisaties om hun processen zo in te richten dat ze persoonlijke en efficiënte dienstverlening kunnen bieden. Thuis heb je een dochtertje waar je zielsgelukkig mee bent, maar die het syndroom van Down heeft. In zeven jaar ‘zorgervaring’ heeft Paul-Leander Welink geleerd dat ‘persoonlijk en efficiënt’ helemaal niet zo vanzelfsprekend is in de zorg.

lees meer