partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Blueriq

logo blueriq

partnerartikelen

  • Drie hoofdoorzaken voor verliezen van de menselijke maat

    De meerderheid van de overheidsinstellingen ziet kansen voor verbetering van de dienstverlening met menselijke maat. Blueriq deed onderzoek in samenwerking met iBestuur. Meer weten over het onderzoek naar de staat van de menselijke maat? Blueriq organiseert een rondetafelgesprek.

  • De staat van de menselijke maat 2022

    Van het doorgeven van je verhuizing, tot het doen van je belastingaangifte, iedereen zal in zijn of haar leven regelmatig met de overheid in contact zijn. Alle overheidsinstanties bij elkaar hebben daarom dagelijks een flink aantal contactaanvragen te verwerken. Wellicht is het mede daardoor ook logisch dat dit contact niet altijd als persoonlijk wordt ervaren.

  • Standaard en toch uniek

    “Wanneer we met een potentiële klant in gesprek gaan om te inventariseren wat de uitdagingen zijn van de organisatie en de burger, benadrukken ze vaak hoe uniek hun situatie is. En hoe complex de benodigde processen zijn”, vertelt Frits van Endhoven, partnermanager bij Blueriq. De gemiddelde overheidsinstantie heeft daar natuurlijk gelijk in. Tóch zijn er ook veel overeenkomsten.

  • Schuld en boete: hoe staat het ervoor in Nederland?

    Helaas is de schuldenproblematiek nog steeds actueel. Gelukkig is het voor veel organisaties, zoals gemeenten, verplicht om actief en op tijd op zoek te gaan naar beginnende schulden. Het is hoog tijd om dit maatschappelijke probleem aan te pakken en met de overheid en het bedrijfsleven tot een gezamenlijke oplossing te komen. ICT helpt.

  • Een PoC of versie 1.0 maken is de kunst niet...

    Versie 1.1, en alles wat daarna komt wél! Na een succesvolle Proof of Concept wordt er gestart met het bouwen van versie 1.0 van de applicatie. Een normale gang van zaken binnen de overheid. Toch blijkt het werken met deze insteek in de praktijk weerbarstig. Toch kun je je met de juiste technologie op de juiste plek, nu al klaarmaken voor de veranderingen van morgen.

  • Coronacrisis: de lessons learned bij RVO, NVWA en DUO

    Blueriq levert technologie en ICT-specialisten aan verschillende overheidsorganisaties die allemaal op hun eigen manier last hebben van de coronacrisis. Drie collega’s maken de balans op: wat is er door corona veranderd binnen de overheid? En welke lessen kunnen we daaruit trekken? Kort samengevat: ‘verwacht het onverwachte en zorg dat je wendbaar blijft’

  • RVO en Blueriq werken samen in uitvoering COVID-maatregelen

    Ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) werd overvallen door de coronacrisis. Geluk bij een ongeluk: de transitie naar flexibele en multidisciplinaire IT-platforms was al in gang gezet. “Daardoor konden we snel schakelen en ondernemers te hulp schieten met financiële steun”, vertelt Johan Maas, waarnemend algemeen directeur RVO. Samen met Jan van Deenen, managing director bij Blueriq, geeft hij zijn visie op de IT-gerelateerde ontwikkelingen van voor, tijdens én na de coronacrisis.

  • RVO: we komen sterker uit deze crisis

    door: Jan van Deenen

    De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) werd, net als andere organisaties, overvallen door de coronacrisis. Geluk bij een ongeluk: de transitie naar flexibele, wendbare en multidisciplinaire IT-platforms was vlak daarvoor in gang gezet. Johan Maas (RVO) en Jan van Deenen (Blueriq) geven hun visie op de IT-gerelateerde ontwikkelingen van voor, tijdens én na de coronacrisis.

  • De voordelen van een IT-project zonder plan…

    door: Paul-Leander Welink

    Binnen de overheid worden IT-projecten vaak uitgevoerd op de traditionele manier. Er wordt een projectplan opgesteld met daarin een stappenplan, budget en tijdsplanning. En er wordt een uitgebreide businessanalyse gedaan en opgesteld. Al voor de start staat er een uitvoerig projectplan op papier.

  • De toeslagenaffaire: ‘Computer says no’

    De verschillende verhoren brachten verschillende zaken aan het licht. Zo hadden alle ambtenaren ‘last van buikpijn’ en zagen ze jarenlang ‘dat de bal richting het ravijn rolde’. Maar er werd niets gedaan. En de schuld? Die werd regelmatig gegeven aan ‘de systemen’. Is dat niet wat kort door de bocht?

  • Vier lessen uit deze crises

    Digitale Zaken

    door: Frits van Endhoven

    Nu we nog steeds midden in een pandemie zitten, is het goed om de bekende woorden van Winston Churchill nog eens te herhalen: ‘Never let a good crisis go to waste’. Welke lessen zijn uit deze crises te leren voor de nieuwe Tweede Kamer, en dan met name de ICT-woordvoerders?

  • Aanvraagformulier corona-steunmaatregel binnen een week live

    door: Joost van den Berg

    Beeld bij verhaal Blueriq

    Gemeente Tilburg neemt een koppositie in als het gaat om digitale dienstverlening. Dat bereiken ze onder meer door hun onafhankelijkheid op IT-gebied. Zo bouwen ze tegenwoordig een groot deel van hun applicaties zelf, door gebruik te maken van Blueriq. En dat werkt uitstekend, bleek aan het begin van de corona-crisis.

  • Als de klant het niet kan zien, ís het er niet

    door: Frits van Endhoven

    Blueriq

    Zet de mens centraal in het proces. De burger verlangt dat van alle organisaties, dus ook van overheidsinstanties. Dit vraagt een andere kijk op je IT, werkprocessen én medewerkers. Maar hoe pak je dat aan? Blueriq en Florius laten al twaalf jaar samen zien wat werkt.

  • Met technologie alleen komen we er niet

    De burger heeft recht op persoonlijk contact

    Foto bij verhaal Blueriq

    Je kunt er niet omheen: de oproep van de Nationale Ombudsman om de overheidsdienstverlening te verbeteren. De relatie tussen de burger en overheid biedt ruimte voor verbetering blijkt uit onderzoeken. Waarom is het nog niet gelukt om elke burger een beleving op maat te bieden tijdens het zakendoen met de overheid? De conclusie uit de onderzoeken: het gaat fout omdat de technologie niet in staat is de vraag van de klant goed te ondersteunen. Maar klopt dat wel?

  • Burger en ambtenaar, schouder aan schouder

    Plaatje bij verhaal Blueriq

    In de ideale wereld werken burgers en ambtenaren nauw samen aan een persoonlijkere en efficiëntere overheidsdienstverlening. Het regelen van overheidszaken gebeurt in een centraal dossier. Eén plek waar alle betrokkenen bij een zaak met elkaar samenwerken. Ook de burger zelf. Allemaal met dezelfde informatie als vertrekpunt.