partnermenu

zoeken binnen de website

partnerartikelen

  • RVO en Blueriq werken samen in uitvoering COVID-maatregelen

    Ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) werd overvallen door de coronacrisis. Geluk bij een ongeluk: de transitie naar flexibele en multidisciplinaire IT-platforms was al in gang gezet. “Daardoor konden we snel schakelen en ondernemers te hulp schieten met financiële steun”, vertelt Johan Maas, waarnemend algemeen directeur RVO. Samen met Jan van Deenen, managing director bij Blueriq, geeft hij zijn visie op de IT-gerelateerde ontwikkelingen van voor, tijdens én na de coronacrisis.

  • RVO: we komen sterker uit deze crisis

    door: Jan van Deenen

    De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) werd, net als andere organisaties, overvallen door de coronacrisis. Geluk bij een ongeluk: de transitie naar flexibele, wendbare en multidisciplinaire IT-platforms was vlak daarvoor in gang gezet. Johan Maas (RVO) en Jan van Deenen (Blueriq) geven hun visie op de IT-gerelateerde ontwikkelingen van voor, tijdens én na de coronacrisis.

  • De voordelen van een IT-project zonder plan…

    door: Paul-Leander Welink

    Binnen de overheid worden IT-projecten vaak uitgevoerd op de traditionele manier. Er wordt een projectplan opgesteld met daarin een stappenplan, budget en tijdsplanning. En er wordt een uitgebreide businessanalyse gedaan en opgesteld. Al voor de start staat er een uitvoerig projectplan op papier.

  • De toeslagenaffaire: ‘Computer says no’

    De verschillende verhoren brachten verschillende zaken aan het licht. Zo hadden alle ambtenaren ‘last van buikpijn’ en zagen ze jarenlang ‘dat de bal richting het ravijn rolde’. Maar er werd niets gedaan. En de schuld? Die werd regelmatig gegeven aan ‘de systemen’. Is dat niet wat kort door de bocht?

  • Vier lessen uit deze crises

    Digitale Zaken

    door: Frits van Endhoven

    Nu we nog steeds midden in een pandemie zitten, is het goed om de bekende woorden van Winston Churchill nog eens te herhalen: ‘Never let a good crisis go to waste’. Welke lessen zijn uit deze crises te leren voor de nieuwe Tweede Kamer, en dan met name de ICT-woordvoerders?

  • Aanvraagformulier corona-steunmaatregel binnen een week live

    door: Joost van den Berg

    Beeld bij verhaal Blueriq

    Gemeente Tilburg neemt een koppositie in als het gaat om digitale dienstverlening. Dat bereiken ze onder meer door hun onafhankelijkheid op IT-gebied. Zo bouwen ze tegenwoordig een groot deel van hun applicaties zelf, door gebruik te maken van Blueriq. En dat werkt uitstekend, bleek aan het begin van de corona-crisis.

  • Als de klant het niet kan zien, ís het er niet

    door: Frits van Endhoven

    Blueriq

    Zet de mens centraal in het proces. De burger verlangt dat van alle organisaties, dus ook van overheidsinstanties. Dit vraagt een andere kijk op je IT, werkprocessen én medewerkers. Maar hoe pak je dat aan? Blueriq en Florius laten al twaalf jaar samen zien wat werkt.

  • Met technologie alleen komen we er niet

    De burger heeft recht op persoonlijk contact

    Foto bij verhaal Blueriq

    Je kunt er niet omheen: de oproep van de Nationale Ombudsman om de overheidsdienstverlening te verbeteren. De relatie tussen de burger en overheid biedt ruimte voor verbetering blijkt uit onderzoeken. Waarom is het nog niet gelukt om elke burger een beleving op maat te bieden tijdens het zakendoen met de overheid? De conclusie uit de onderzoeken: het gaat fout omdat de technologie niet in staat is de vraag van de klant goed te ondersteunen. Maar klopt dat wel?

  • Burger en ambtenaar, schouder aan schouder

    Plaatje bij verhaal Blueriq

    In de ideale wereld werken burgers en ambtenaren nauw samen aan een persoonlijkere en efficiëntere overheidsdienstverlening. Het regelen van overheidszaken gebeurt in een centraal dossier. Eén plek waar alle betrokkenen bij een zaak met elkaar samenwerken. Ook de burger zelf. Allemaal met dezelfde informatie als vertrekpunt.

  • ‘Je moet eerst ‘bewijzen’ dat je kind Down heeft’

    Kinderen met Down

    Je bent business consultant bij Blueriq en helpt organisaties om hun processen zo in te richten dat ze persoonlijke en efficiënte dienstverlening kunnen bieden. Thuis heb je een dochtertje waar je zielsgelukkig mee bent, maar die het syndroom van Down heeft. In zeven jaar ‘zorgervaring’ heeft Paul-Leander Welink geleerd dat ‘persoonlijk en efficiënt’ helemaal niet zo vanzelfsprekend is in de zorg.

  • In 2024 maken we het waar

    Een reis naar de sterren en verder

    door: Herman Mansveld

    maanlanding

    Wat er zou gebeuren als we met z’n allen achter de brandbrief van de Secretarissen Generaal zouden gaan staan. Waar zouden we dan kunnen staan in de tijd die John F. Kennedy nodig had voor zijn ‘shot to the moon’?

  • ‘Die kaartenbak was zo gek nog niet’

    door: Marlies Ruijter

    Blueriq kaartenbak

    Er was eens… een tijd dat we nog niet met computers werkten. En, geloof het of niet, bedrijven en organisaties leverden toen ook gewoon producten en diensten. “We zouden weer eens goed naar die tijd moeten kijken en de positieve dingen ervan in ere moeten herstellen”, vindt Hans van Rooij van Blueriq. Want hedendaagse automatisering brengt ons veel, maar alleen als we ons realiseren dat de mens geen standaardproduct is.

  • We moeten van inside-out naar outside-in

    door: Marlies Ruijter

    Yuri Versluis en zoon

    Als de overheid de persoonlijke klantreis voor kinderen met een zorgvraag centraal zou stellen, zou dat ouders – en de overheid zelf! – veel tijd en frustratie schelen. Dat is de stellige overtuiging van Yuri Versluis van Blueriq die zelf een meervoudig gehandicapte zoon heeft.

  • Computer says how

    door: Marlies Ruijter

    Blueriq

    Chris Geertsma raakte volledig verstrikt in de ambtelijke molen toen hij een zorgvraag had voor een pleegkind. De onmacht die hij toen voelde is nu zijn motivatie om – via zijn werk bij Blueriq – de dienstverlening binnen de overheid persoonlijker én efficiënter te maken.

  • Van Everest naar Blueriq

    Dienstverlening is nooit af

    door: Marlies Ruijter

    lopende man

    ICT-dienstverlener Everest neemt de naam aan van de software die het bedrijf levert: Blueriq. Dat is niet alleen om verwarring te voorkomen, maar ook om de visie van het bedrijf te ondersteunen: de software, de mensen en de aanpak zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Blueriq-experts halen – samen met de opdrachtgever! – het beste uit de technologie.