partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Capgemini

Capgemini-logo

Digitalisering dienstverlening vraagt om meerdere expertises

door: Pieter Nieuweboer, 3 maart 2016

Om de essentiële voorzieningen in de basisinfrastructuur van de overheid te helpen realiseren is een portfolioaanpak nodig. Capgemini heeft daarvoor het ‘H-model’ ontwikkeld.

lees meer

Lukt het in 2016 wél om potentieel open data te benutten?

door: Dinand Tilholt en Eva van Steenbergen, 4 februari 2016

Hoeveel waarde kunnen Europese overheden en bedrijven realiseren als ze de belemmeringen voor het vrij delen en beschikbaar stellen van Open Data wegnemen? Dat bedrag loopt op tot 325 miljard euro in 2020, zoals een recent onderzoek van de Europese Commissie laat zien. Een enorm potentieel dat voor het oprapen lijkt te liggen.

lees meer

Bedreigingen en kansen van fraude bij de overheid

door: Frits de Jong, 21 januari 2016

De overheid digitaliseert en daarmee wordt de kans op fraude vergroot. Tegelijkertijd ligt in de digitale mogelijkheden ook de oplossing, aldus Evert Kroon van Capgemini. Bijvoorbeeld door een tool te gebruiken waarmee internationale btw-fraude kan worden opgespoord.

lees meer

Niet centraliseren, maar digitaliseren

door: Rob Vernooij, 12 januari 2016

Centralisatie van de ondersteunende processen is op dit moment hét credo in overheidsland. In de zoektocht om de overheidsuitgaven terug te brengen, lijken alle ogen op de bedrijfsvoering gericht. Daarnaast wil men iets doen aan de verhouding van arbeidskosten tussen het primaire proces en de bedrijfsvoeringprocessen. Wat zijn de gevolgen van deze bewegingen? En is alleen een focus op centraliseren wel de oplossing?

lees meer

Informatiebeveiliging begint met simpele stappen

door: Matthijs Ros en Laurens van Nes, 5 november 2015

De opzet van informatiebeveiliging moet in sommige organisaties veel beter. Het kan goedkoper, effectiever, en met nadruk op het ondersteunen van het primaire proces, in plaats van op wet- en regelgeving. Het volgen van een aantal simpele stappen kan hieraan bijdragen.

lees meer

Massaal Digitaal met een minimaal resultaat als eerste stap

door: Remko Reinders, 8 juli 2015

We zijn in Nederland hard op weg om burgers en bedrijven alle diensten van de overheid digitaal af te laten nemen. De ambities van het doorbraakproject Massaal Digitaal en de visiebrief digitale overheid 2017 van minister Plasterk liegen er niet om. Maar gaat het snel genoeg en is er voldoende resultaat om in 2017 alle zaken met de overheid digitaal af te kunnen handelen?

lees meer

Een dialoog levert meer op dan duizend vragen

Erick Schabracq over industrialisatie binnen Capgemini

9 april 2015

Of het nu om een ‘Farm’ gaat of een ‘Factory’, met gestandaardiseerde manieren van werken, kan een dienstverlener de klant veel kosten besparen. Een Lean-werkwijze en vooral een goede dialoog met klanten kunnen daarvoor zorgen.

lees meer

Hoe gaan overheden om met fraude, fouten en vergissingen?

Onderzoek Capgemini

door: Frits de Jong, 16 januari 2015

iBC2015-Capgemini-Hoe gaan overheden om met fraude, fouten en vergissingen?

Digitalisering van de overheid. Er gaat veel goed, maar er gaan ook dingen fout. Bijvoorbeeld door fraude. Burgers, bedrijven, maar ook de overheid zijn daarvan het slachtoffer. Capgemini zocht uit welke problemen en oplossingen bestuurders in de publieke sector zien als het gaat om fraude, fouten en vergissingen.

lees meer

Transformatie naar De Excellente Uitvoering

door: Roger Wannee, Tijmen Kwakkel, Maarten Waage, 29 december 2014

Transformatie naar De Excellente Uitvoering

Burgers, bedrijven, opdrachtgevers en partners stellen steeds hogere eisen aan overheidsorganisaties. Vrijwel alle overheidsorganisaties reageren hierop; zij willen hun interne organisatie verbeteren om optimaal op deze behoeften te kunnen inspelen. Zij streven naar De Excellente Uitvoering. Maar hoe pak je dat als organisatie aan?

lees meer

Webapplicatie voor ‘Veilig Thuis’

Capgemini bouwt verder aan sociaal domein

door: Sjef Hoppenbrouwers, 15 oktober 2014

iBestuur magazine 12, Capgemini webapplicatie voor ‘Veilig Thuis’

Voor de nieuwe Advies- en Meldpunten Huiselijk geweld en Kindermishandeling (AMHK’s) komt er een webapplicatie waarin professionals beslissingen en onderbouwingen kunnen vastleggen.

lees meer