door: Alexander Leeuw , 19 juli 2021
De opkomst van artificiële intelligentie (AI) versterkt de disbalans tussen de machten en het is vooral het bestuur dat profiteert. De constitutie moet daarom zo snel mogelijk worden aangepast aan de realiteit van AI, schrijft docent staatsrecht Reijer Passchier in zijn boek Artificiële intelligentie en de rechtsstaat.
digitalisering en democratie
reacties:
lees meer
Recensie
door: Paul Strijp, 13 juli 2021
Een minister voor Digitale Zaken? Of toch maar liever een regeringscommissaris? Maakt allemaal niet zo veel uit, stellen de NSOB-auteurs in dit essay. Doe wel iets bij de formatie van een nieuw kabinet. Iets symbolisch wat de urgentie van digitalisering benadrukt en beweging creëert. Maar veel belangrijker is het totaalpakket: het geheel aan maatregelen rondom de politieke keuze voor een bepaalde variant.
overheid in transitie
lees meer
Digitale infrastructuur
door: Stijn Grove, 6 juli 2021
Onlangs verscheen een onderzoek in opdracht van het ministerie van EZK dat suggereert dat de nationale digitaliseringsopgave ook wel via datacenters buiten Nederland kan verlopen. De digitale sector is verbaasd over het nogal eenzijdige rapport, dat haaks staat op eerdere visiedocumenten van de overheid. Dit is teleurstellend, te meer omdat het rapport vol staat met gelegenheidsargumenten en gekunstelde cijfers.
digitale toekomst eu
lees meer
door: Michiel Steltman, 2 juli 2021
Er zijn zorgen over onze digitale autonomie, over de afhankelijkheid van technologie en het verlies van zeggenschap over onze data en infrastructuur. Als we daar echt iets aan willen doen moeten we niet alleen technologische innovaties stimuleren. We moeten ons vooral richten op de knelpunten die bestaande Nederlandse en Europese providers ervaren bij hun groei. In de cloud markt gaat het niet om wie de beste technologie levert, maar om “winner takes all”.
digitale toekomst eu
lees meer
door: Nitesh Bharosa, 1 juli 2021
Welke meerwaarde heeft wetenschappelijke kennis in grillige innovatieprocessen met diverse stakeholders, verschillende belangen en handelingsperspectieven? Bij mijn onderzoek op GovTech zeg ik vaak: het onderzoek van vandaag legt de basis voor de digitale publieke dienstverlening van de toekomst. Maar hoe werkt dit in de praktijk?
lees meer
door: Thomas Damen, 24 juni 2021
De geschiedenis laat zien dat IT-projecten bij overheidsorganisaties lang niet altijd succesvol zijn. Verwachtingen worden niet waargemaakt omdat organisaties niet afdoende in staat zijn om te gaan met complexiteit en onzekerheden. Thomas Damen deed onderzoek naar een governance framework dat betere besluitvorming faciliteert door identificatie van de afhankelijkheden.
iBestuur magazine 38
lees meer
door: Vincent Jansen en Eefje van der Harst , 23 juni 2021
Als we niet leren van de tekortkomingen van het EU Digitaal Corona Certificaat, zal de voorgestelde Europese digitale identiteit nooit haar volledige potentieel waarmaken. Betrek de private sector erbij voor een beter uitgebalanceerd ontwerp dat goed is voor alle spelers in het ecosysteem. Waarbij we rekening houden met privacy, veiligheid, interoperabiliteit en gebruiksvriendelijkheid.
digitale toekomst eu
lees meer
door: Maurits Kreijveld, 21 juni 2021
Overheden willen graag met data en digitale platformen sturen op maatschappelijke doelen, zoals verduurzaming. Realiseer je dat digitalisering geen quick fix is voor verduurzaming en dat beide ontwikkelingen een grote impact gaan hebben op hoe de overheid zelf werkt en (be)stuurt. Ze zullen op nieuwe manieren moeten leren samenwerken en ‘samen sturen’ met bedrijven, andere overheden en burgers en maatschappelijke organisaties.
lees meer
door: Arjan Widlak en Boris van Hoytema, 15 juni 2021
Politici en beleidsmakers willen niet praten over applicaties of software, maar over problemen en oplossingen. Daar beklagen we ons wel eens over, maar daar valt ook veel voor te zeggen. Belangrijk is dat we het gesprek voeren over de voorwaarden die we stellen aan de digitale infrastructuur van de overheid, zowel in technische termen als in termen van besluitvorming.
lees meer
door: Bart Jacobs en Roelof Meijer, 15 juni 2021
De Europese Commissie stelt een nieuwe Europese digitale identiteit voor. Die identiteit is een essentieel onderdeel van de eigen digitale autonomie, om te voorkomen dat we hier straks moeten kiezen tussen inloggen met AppleID of met WeChat. Dit voorstel van de Commissie biedt unieke kansen voor Nederland, want wij hebben al precies wat de Commissie wil, namelijk de IRMA app.
digitale toekomst eu
reacties:
lees meer
Recensie
door: Paul Strijp, 14 juni 2021
Praktijkgericht met een stevige theoretische onderbouwing. Inspirerend met een positieve grondhouding naar provincies. En zeker ook gedurfd. Deze kwalificaties passen bij het recent verschenen boek ‘De moderne digitale provincie’ van Jaring Hiemstra. Het leest als een provinciale routekaart voor digitalisering. Dat neemt niet weg dat een drietal vraag- en kritiekpunten op zijn plaats is.
recensie
lees meer
door: Jesse Renema, 14 juni 2021
Er klinkt regelmatig kritiek op het inkoopbeleid van de Nederlandse overheid. Deze kritiek is terecht en gemakkelijk te voorkomen: maak inkoopdata uit de gehele inkoopcyclus pro-actief openbaar. Dit leidt tot meer publiek vertrouwen in overheidshandelen, en draagt bij aan het doelmatig en integer besteden van belastinggeld.
reacties:
lees meer
door: Sharona Jansen, 10 juni 2021
Starten met de ontwikkeling van beleid met datatoepassingen vraagt om een andere benadering en denkwijze. Aan de voorkant zullen we het gesprek aan moeten gaan over welke publieke waarden we als gemeenten, provincie of andere overheidsinstelling prioriteren. Dit betekent verder kijken dan efficiëntie, maar juist de legitimiteit van ons handelen bespreken.
data en ai
lees meer
door: Max Oosterbeek, 3 juni 2021
Welkom in de Tweede Kamer! Nieuwe leden komen de Tweede Kamer altijd binnen vol passie voor de zaak en interesse in specifieke domeinen. Maar slechts weinigen profileren zich als gespecialiseerd in informatiehuishouding. Toch is het een onderwerp waar iedere politicus, en eigenlijk ook iedere ambtenaar, iets van moet weten.
overheid in transitie
reacties:
lees meer
door: Edo Plantinga, 2 juni 2021
Recentelijk verscheen een onderzoeksrapport naar open source communities. Je zou het beeld kunnen krijgen dat Common Ground op een fundament van drijfzand bouwt en gedoemd is te mislukken. Dat is zeker niet het geval. In dit artikel geef ik een realistischer beeld van de volwassenheid van de markt rondom open source software. En wat dat betekent voor de overheid.
markt en overheid
reacties:
lees meer