De online leefwereld van jongeren verandert snel en TikTok is voor veel van hen een belangrijke bron van nieuws en informatie. Uit gesprekken die adviesbureau YoungWorks begin 2025 voerde met jongeren tussen 10 en 18 jaar uit alle stadsdelen, blijkt dat TikTok het vaakst wordt genoemd als belangrijkste informatiebron. Ook uit het Grote Jongerenonderzoek 2025 van Mediahuis blijkt dat 68 procent van de jongeren tussen 15 en 21 jaar TikTok actief gebruikt, en 22 procent de app zelfs als nieuwsbron noemt. Jongeren laten zich daarbij vooral leiden door de feed die zij via het algoritme voorgeschoteld krijgen.
Amsterdam toch weer aan de slag met TikTok
De gemeente Amsterdam is nadat TikTok eerder verboden werd op telefoons van ambtenaren toch weer met het videoplatform gestart. De gemeente begint met een TikTok-kanaal om jongeren van 15 tot 18 jaar te bereiken met betrouwbare informatie en hen meer te betrekken bij wat er in de stad speelt.
Uitlegvideo's
Met het nieuwe kanaal@JongAmsterdam wil Amsterdam korte, begrijpelijke uitlegvideo’s aanbieden over onderwerpen die jongeren raken, zoals mentale gezondheid, geldzorgen, vaccinaties, veiligheid in de stad en dingen die geregeld moeten worden als je 18 wordt. Tegelijkertijd wil de gemeente beter horen wat er onder jongeren leeft, zodat beleid daar beter op kan aansluiten.
De overstap is opmerkelijk te noemen: in maart 2023 ontraadde toenmalig staatssecretaris Van Huffelen het gebruik van TikTok op telefoons van ambtenaren van de rijksoverheid. Ambtenaren werd gevraagd de app te verwijderen van hun werktelefoons, om spionage te voorkomen Kort na de adviezen van de rijksoverheid kwam gemeente Amsterdam in actie. 'Medewerkers en raadsleden moeten per direct mogelijke installaties van deze apps op gemeentelijke apparaten verwijderen. De gemeente gebruikt TikTok niet voor gemeentelijke dienstverlening', schreef de gemeente destijds in een persverklaring.
Bij de inzet van TikTok neemt de gemeente nu zorgvuldige maatregelen op het gebied van privacy, dataverzameling en veiligheid. Het kanaal wordt beheerd via twee speciale telefoons waarop alleen TikTok staat, die niet gekoppeld zijn aan gemeentelijke systemen. Verder plaatst Amsterdam geen advertenties en gebruikt het geen zoektermen.
Evaluatie
Na anderhalf jaar volgt een evaluatie om te bepalen wat werkt, wat verbeterd kan worden en of het kanaal wordt voortgezet. De TikTok-strategie maakt deel uit van de bredere aanpak Online Leefwereld Jongeren, gericht op een gezonde en veilige digitale omgeving voor jongeren. De gemeente blijft daarnaast op Europees niveau pleiten voor strengere regels voor sociale media, waaronder meer transparantie rond algoritmes en veilige alternatieven.

Plaats een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.