partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Blueriq

logo blueriq

partnerweblogs

  • Een mager zesje

    door: Geertjan Jacobs

    Geertjan Jacobs

    De Nationale ombudsman kopt in op 11 juli, naar aanleiding van KANTAR’s onderzoek onder burgers: “Overheid moet in 2030 vooral eerlijk, begripvol en simpel zijn”. Burgers verwachten meer snelheid, deskundigheid en slechts één loket voor alle zaken. Wij, als burgers, geven de huidige relatie met de overheid dan ook maar een mager zesje. Mijn ervaring bij een klant van Blueriq binnen de lokale overheid is echter anders, door de juiste inzet van techniek en mensen.

  • Van wieg tot graf met een APK op je 55e

    We zullen ze eens een poepie laten ruiken

    Darmonderzoek

    Op 15 mei werd ik 55 jaar. Op 17 mei kreeg ik een brief van ‘bevolkingsonderzoek Oost’. Binnenkort kan ik een oproep verwachten voor een bevolkingsonderzoek darmkanker. Als baby mocht ik met poepluier naar het consultatiebureau en nu mag ik de ‘ontlastingtest’ doen. Op vier verschillende plaatsen moet ik in mijn ontlasting prikken met een staafje en dat staafje moet ik in een buisje doen en opsturen in een envelop naar een laboratorium. Toch stuur ik met gemengde gevoelens mijn buisje op.

  • Hoe de overheid haar digitale ambities kan realiseren

    door: Frits van Endhoven

    Frits van Endhoven

    Het jaar 2017 is het jaar van de waarheid voor onze overheid. Vanaf dit jaar zouden alle burgers en ondernemers hun zaken met de overheid veilig en gemakkelijk digitaal kunnen doen. Nu, halverwege 2017, staan we mijn inziens nog ver de gedefinieerde ambitie (lees ze hier). Zijn de gestelde doelen misschien iets te ambitieus? Of liggen deze ambities tóch binnen bereik?

  • Goed geregeld 2.0 met moderne ICT

    Freek van Teeseling

    Het kabinet publiceerde het lijvige rapport ‘Goed Geregeld’ over de vermindering van regeldruk. Behoorlijk indrukwekkend, omdat hele simpele ingrepen vaak tot enorme besparingen leiden. Ik ben gaan turven: tenminste 700 miljoen euro besparing is het gevolg van goed ICT-werk.

  • Vandaag bestellen bij de overheid, over 13 weken in huis

    Hoe het online aanvragen van een subsidie anders kan

    door: Renée Stumpel

    Vorig jaar kochten mijn vriend en ik ons eerste huis. Een jaren ’80 woning waar we nog het nodige restauratiewerk aan kunnen verrichten. Met name qua isolatie en energiebesparing. Zo kwamen we in aanraking met het subsidieaanbod van de overheid. Intussen is mijn eerste subsidieaanvraag een feit.

  • Nog een wereld te winnen voor de overheid

    door: Hans de Preter

    Volgens het kabinet wordt 2017 een goed jaar, blijkens de troonrede in september. Ondanks de veelal positieve berichtgevingen wordt er nog weinig gerept over de plaats van de overheid in de leefomgeving van de (zelfredzame) burger en wat dit betekent voor de (online) dienstverlening. Jammer, want juist op dat terrein valt voor de overheid nu nog veel te winnen.

  • Overheid en IT. Is het echt zo slecht gesteld?

    door: Herman Mansveld

    De zomer is nu echt voorbij en het is duidelijk dat in politiek Den Haag de ogen gericht zijn op de komende verkiezingen. De debatten worden scherper en scherper. Na Prinsjesdag laaide de discussie op over het gebrek aan IT-kennis in Den Haag. IT werd weinig genoemd in de troonrede, terwijl ons dagelijkse en zakelijke leven verweven is met IT.

  • Elke instantie is uniek, behalve de uwe!

    door: Freek van Teeseling

    Elke keer als ik als solution architect een (potentiële) overheidsklant spreek krijg ik een herkenbare set requirements gepresenteerd. Vrijwel overal lees ik tussen de regels door twee terugkerende aspecten: “Wij zijn als … [vul hier een willekeurige overheidsorganisatie in] uniek dus willen we complete vrijheid in het inrichten van de software, en oh ja, alles wat wij nodig hebben moet al als standaard in jullie pakket zitten.”

  • Wat zaaksystemen van golf kunnen leren

    door: Menno Gülpers

    Het invoeren van zaaksystemen is net als golfen. Medewerkers moeten vaak handmatig de boel rechtbreien en de zaak weer in het proces duwen. Veel mensen accepteren klakkeloos dat het zo werkt. Dynamische zaaksystemen doen dat anders.

  • Vijf toetsingscriteria voor het BIT

    door: Gerwin Woelders

    Gerwin Woelders, Business Consultant Overheid at Everest

    IT die de interne bedrijfsvoering écht positief verandert, lijkt nog een stap te ver. Als je het mij vraagt kan het BIT bijdragen aan een positieve wending van IT-projecten. Maar dan moet het bureau bij de aanvang van IT-projecten wel nauwlettend sturen op het gewenste resultaat.

  • Van Harnas naar Kevlar; tijd voor flexibele ICT

    door: Freek van Teeseling

    In mijn rol als solution architect in de ICT houd ik me al jaren bezig met het omgaan met dynamiek en hoe organisaties daarop kunnen inspelen. De hedendaagse vraag om flexibiliteit versterkt de noodzaak van veerkrachtige ICT voor de overheid en bedrijven. Maar begrip hiervoor bij bestuurders, en nog erger, collega ICT-specialisten, is vaak nog ver te zoeken.

  • “Automatiseren omdat het moet”

    door: Gerwin Woelders

    Gerwin Woelders, Business Consultant Overheid at Everest

    Door externe aandacht, druk en prestige willen veel overheden automatiseren. Toch wordt automatisering nauwelijks direct gekoppeld aan organisatorische doelstellingen als leidraad voor een project. Waarom lukt het niet om supersnel met IT iets succesvols neer te zetten en direct waarde te creëren?

  • Van wet naar loket: waar gaat het mis?

    door: Gerwin Woelders

    Gerwin Woelders, Business Consultant Overheid at Everest

    Ons kleine landje kent ongeveer 1.400 overheden die samen ongeveer 2.400 diensten en producten beheren. Per jaar worden wetten en regels maar liefst 3.500 keer veranderd. Daarbovenop komen de nieuwe wetten en regelingen nog, ook vanuit Brussel. Om over alle jurisprudentie nog maar eens te zwijgen.