Volgens cijfers van het CBS werden vorig jaar 170.000 mensen slachtoffer van deze vorm van online oplichting. Met de Phishkraam wil het ministerie van Justitie en Veiligheid bijdragen aan bewustwording en preventie.
Rijksoverheid wil phishing inzichtelijk maken met 'Phishkraam'
Het Rijk heeft de Phishkraam gelanceerd, een initiatief dat burgers laat ervaren hoe online criminelen te werk gaan bij phishing. Jaarlijks krijgt twee derde van de Nederlanders te maken met nep-sms’jes, misleidende appjes of valse e-mails.
De Phishkraam is onderdeel van de preventiecampagne Laat je niet interneppen en stond bij de lancering op de Binnenrotte markt in Rotterdam, uitgevoerd als een echte viskraam. Marktbezoekers konden daar kiezen uit een zogenoemd phishmenu met nepberichten, die zij direct naar bekenden konden sturen. Wanneer de ontvanger op de link in het bericht klikte, kwam deze terecht op veiliginternetten.nl, waar werd uitgelegd dat het om phishing ging en hoe dit in de toekomst te herkennen en te voorkomen is. Op deze manier ervaren zowel verzender als ontvanger hoe eenvoudig phishing werkt.
Fysiek en online een kraam
De opening van de kraam werd verzorgd door tv-presentator Kees Tol, die tijdelijk de rol aannam van online crimineel en zelf nepberichten verstuurde om reacties uit te lokken. Daarmee werd zichtbaar hoe overtuigend en verleidelijk dit soort berichten kunnen zijn, zeker wanneer ze inspelen op urgentie of persoonlijke relaties.
Naast de fysieke kraam is de Phishkraam ook online beschikbaar via phishkraam.nl. Bezoekers kunnen daar kiezen uit zestien verschillende nepberichten die vragen om bijvoorbeeld geld over te maken, wachtwoorden te delen of privacygevoelige gegevens te verstrekken. Wie op de link klikt, krijgt uitleg en handelingsperspectief om vergelijkbare situaties voortaan te vermijden.
Technieken
Het initiatief laat zien hoe eenvoudig het is om misleidende berichten te verspreiden en welke psychologische technieken criminelen gebruiken, zoals tijdsdruk, het veinzen van een noodgeval, het persoonlijk maken van berichten of het inspelen op emoties. Door zelf in deze technieken te experimenteren, wordt het risico concreet en beter herkenbaar.
Uit recent onderzoek blijkt dat veel Nederlanders denken phishing goed te kunnen herkennen, terwijl online oplichting in de praktijk vaak niet direct wordt doorzien. Vooral in drukke periodes, zoals rond de feestdagen, zijn mensen extra vatbaar voor dit soort misleiding. Met de campagne wil de overheid de weerbaarheid tegen phishing vergroten.

Plaats een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.