Podium

Podium biedt plaats voor artikelen, praktijkverhalen en opinie van (co-)auteurs uit de publieke sector. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Artikelen kunt u sturen naar redactie at ibestuur.nl

- - - - -

‘Infrastructuur is iets van de lange adem’

door: Frits de Jong, 17 oktober 2017

Het optuigen en onderhouden van een (digitale) infrastructuur is niet iets dat je even op een nazomermiddag doet. Volgens Jaap Uijlenbroek, directeur-generaal van de Belastingdienst is het vernieuwen en verbeteren van die infrastructuur iets van de lange termijn, iets wat tijd kost. “Tegelijkertijd zie je dat de ontwikkelingen in de ICT-wereld erg hard gaan. Dat is een paradox.”

lees meer

- - - - -

‘Model geeft inzicht in hoe gebruikersgericht organisatie is’

door: Margot Lagendijk, 11 oktober 2017

Margot Lagendijk

De meeste bestuurders zullen beamen dat het belangrijk is de gebruiker centraal te stellen. Maar gebeurt het ook? Gelukkig steeds vaker. Toch is de vraag hoe volwassen organisaties op dit gebied nu écht zijn en waar zij in kunnen groeien? Om daar achter te komen is het Gebruiker Centraal Volwassenheidsmodel ontwikkeld.

lees meer

- - - - -

Eén-overheidsgedachte vraagt om duidelijke visie

door: Frits de Jong, 10 oktober 2017

In hoeverre is de overheid in staat om het digitale dienstverleningstempo van de buitenwereld bij te houden en aan te haken op de wensen en eisen van burgers en bedrijven? Volgens Jantine Kriens (VNG) kan dat alleen maar vanuit de één-overheidsgedachte. Eén minister van ICT is wat haar betreft geen oplossing, één visie vanuit het nieuwe kabinet wel.

lees meer

- - - - -

‘Luisteren naar de stem van de stad’

door: Marieke Vos, 5 oktober 2017

Webcare Amsterdam

De gemeente Amsterdam beantwoordt vragen van inwoners via Facebook, WhatsApp, Twitter en Instagram. Webcare gaat om meer dan dat, zegt directeur Dienstverlening Jos Maessen: “Het is één van de manieren om een responsievere overheid te worden.”

lees meer

- - - - -

'Gebruik gegevens die we als overheid al hebben'

door: Henk Heerink, 4 oktober 2017

Henk Heering

Er zijn genoeg voorbeelden van burgers die verdwalen als ze te maken hebben met inkomensafhankelijke regelingen, met alle vervelende gevolgen van dien. Toch is de oplossing zo simpel, zo betoogt Henk Heerink. Maak gebruik van gegevens die wij als overheid al hebben en maak vooral meer gebruik van MijnOverheid.

reacties: 2

lees meer

- - - - -

Digiport begint in ODC Amsterdam

door: Bart van der Linden en Werner Sikken, 3 oktober 2017

Datacenter

Terwijl overheidsdiensten worstelen met achterstanden in hun ICT, formuleert de ‘politiek’ alweer de volgende ambitie: Nederland moet digitale mainport (Digiport) van Europa worden. Gegeven de problemen bij het intern op orde krijgen van de ICT door de overheid zelf, lijkt die ambitie een brug te ver. Dat hoeft niet zo te zijn.

lees meer

- - - - -

Zeg het met beelden!

door: Esmeralde Marsman, 28 september 2017

Esmeralde Marsman

Hoe moet je als gemeente communiceren met bijvoorbeeld laaggeletterden? In de gemeente Rotterdam, waar ruim één op de vijf inwoners tot die doelgroep behoort, hebben ze een oplossing gedacht: communicatie in de vorm van beeldtaal. Een idee dat inmiddels op navolging kan rekenen van meerdere gemeenten en een aantal ministeries.

gebruiker centraal

lees meer

- - - - -

Beïnvloedbare factoren voor toegankelijkheid

door: Eric Velleman, 27 september 2017

Toegankelijkheid

Om ervoor te zorgen dat ook mensen met een visuele beperking websites kunnen bezoeken, zijn er talloze richtlijnen opgesteld. Maar hoe zinvol zijn dergelijke richtlijnen eigenlijk? Eric Velleman gaat in op wet- en regelgeving als het gaat om toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties.

lees meer

- - - - -

GDI: Gezamenlijke Digitale Infrastructuur

door: Servi Beckers, Ruud Galle en Marije Stam, 20 september 2017

De Generieke Digitale Infrastructuur legt de basis voor de digitale dienstverlening van de overheid, maar in die term zit een denkfout: generiek. Dat klinkt als standaard, eenvormig en bruikbaar in elke situatie. Het heeft ook iets van ‘maakbaar’, centraal regelen en ‘one size fits all’ in zich. In een technische abstractie allemaal correct. Helaas is de realiteit weerbarstiger. Dit uit zich in talloze discussies over zeggenschap en financiën, in plaats van het genereren van maximaal nut uit de voorziening voor alle betrokkenen vanuit een gezond eigenbelang.

lees meer

- - - - -

Op zoek naar de waarde van geo-informatie

door: Frits de Jong , 18 september 2017

Provincie Groningen

Het grootste deel van het werk van provincies heeft een link met locaties. Het is dan ook niet vreemd dat geo-informatie daarin een belangrijke rol speelt. Maar hoe zorg je er nu voor dat al die informatie niet alleen interessant is voor bijvoorbeeld bestuurders, maar ook voor burgers die er zelf mee aan de slag kunnen? De provincie Groningen maakt hierin forse stappen.

reacties: 1

lees meer

- - - - -

Lek zet SVHW op spoor Informatiebeveligingsdienst

door: Quita Hendrison, 11 september 2017

Computerbeveiliging

Sinds begin dit jaar heeft de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD) haar werkterrein verbreed. De organisatie, die als kerntaak heeft het bieden van (incident)ondersteuning op het gebied van informatiebeveiliging, staat nu ook open voor enkele specifieke gemeentelijke samenwerkingsverbanden. De primeur was voor SVHW. “Bij de afhandeling van een datalek stuitten wij bij toeval op de IBD.”

lees meer

- - - - -

Peel en Maas: bijzonder door gewoon te blijven

door: Frits de Jong, 28 augustus 2017

Gemeente Peel en Maas

Als het gaat om het op een goede manier bedienen van inwoners en ondernemers, is de gemeente Peel en Maas een van de voorlopers. Digitalisering, eigenheid en onderscheidenheid spelen daarin een voorname rol. “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.”

lees meer

- - - - -

Tilburg stap voor stap richting next level

door: Quita Hendrison, 23 augustus 2017

Gemeente Tilburg

Tilburg staat bekend als innovatief, als een gemeente die niet schuwt om de grenzen op te zoeken. Maar roekeloos zijn ze in de zesde stad van Nederland bepaald niet. “We zetten vernieuwing juist stap voor stap neer”, vertelt Claudia de Vos, directeur bedrijfsvoering en ICT.

lees meer

- - - - -

Dienstverleningsproject Breda kent geen geheimen

door: Quita Hendrison, 31 juli 2017

Beeld uit de gemeente Breda

De tevredenheid van horecaondernemers van een 7 naar een 8,5. De resultaten van de verbeteraanpak van de dienstverlening van de gemeente Breda worden – even verrassend als simpel – gepresenteerd op een placemat. Is het geheim van Breda net zo simpel?

lees meer

- - - - -

‘MDD is prima middel om gesprek aan te gaan’

door: Frits de Jong, 25 juli 2017

Gemeentehuis Tholen

Hoe ver zijn gemeenten als het gaat om digitalisering van hun processen en diensten? Om daar goed zicht op te krijgen, is de Monitor Doelgerichte Digitalisering (MDD) ontwikkeld. “Een prima middel om het gesprek aan te gaan”, vindt ook de gemeente Tholen, “maar geen doel op zich.”

lees meer