Podium

Podium biedt plaats voor artikelen, praktijkverhalen en opinie van (co-)auteurs uit de publieke sector. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Artikelen kunt u sturen naar redactie at ibestuur.nl

- - - - -

Algoritme controleert algoritme

door: Erik Bouwer, 7 november 2018

hek met tekst

Door digitalisering worden in veel bedrijven processen steeds complexer. Dat maakt de rol van toezichthouders – commissarissen, accountants, auditors – lastiger. De toepassing van algoritmen die op basis van machine learning werken, vergroot deze uitdaging. Ook auditors maken tegenwoordig gebruik van slimme systemen om andere slimme systemen te controleren. Wie controleert wat?

lees meer

- - - - -

Een moeilijk te voorspellen technologisch pakket

Predictive Policing:

door: Laurens Naudts, 29 oktober 2018

Politie Belgie

In de strijd tegen de criminaliteit wil de de Belgische overheid in 2020 het computersysteem iPolice aanscherpen met predictive policing applicaties. Volgens Laurens Naudts behoeft de realisatie van dergelijke surveillance infrastructuur een kritisch en open debat. Niet alleen over de werking, maar ook over de betrouwbaarheid, de gevaren en de risico’s.

lees meer

- - - - -

Grip op data in de digitale stad

door: Erik Bouwer, 11 oktober 2018

Deelfietsen

De digitale transformatie gaat meestal over de noodzaak om organisaties ‘intern’ te veranderen zodat ze beter op ‘extern’ kunnen inspelen: op verandering, versnelling, concurrentie, disruptie. Een heel ander aspect is de belofte van de digitale transformatie: data zijn de nieuwe olie, nodig voor nieuwe verdienmodellen. Voor de overheid zijn data een sturingsmiddel; gebrek aan data maakt een overheid machteloos. Over de digitale visie van Amsterdam, Airbnb en een deelfietsenplan.

reacties: 3

lees meer

- - - - -

De (onbenutte) potentie van WhatsApp

door: Britt van der Wal, 8 oktober 2018

WhatsApp

Als overheden WhatsApp succesvol willen inzetten als servicekanaal, moeten ze eerst weten hoe burgers met dit kanaal omgaan. Als overheden het online kanaal inzetten op een manier die niet aansluit bij wat burgers doen, willen of aankunnen, dreigt desinvestering. Britt van der Wal voerde een kleinschalig enquêteonderzoek uit en constateerde dat veel burgers niet weten dat hun gemeente bereikbaar is via WhatsApp.

reacties: 1

lees meer

- - - - -

Is (open) data een oplossing voor democratische problematiek?

door: Annemarie Balvert en Gijs van Maanen, 4 oktober 2018

open data

Zonder dat we dat altijd door hebben, sturen de in open data ingebakken normen ons bestuur een bepaalde richting op. Het feit dat open data zich ver in de hoogte heeft gevestigd op een zogenaamde ‘moral highground’, gecombineerd met het experimentele karakter daarvan, maakt het lastig het toe te passen binnen het alledaagse bestuur.

reacties: 1

lees meer

- - - - -

‘Smart cities zijn niet alleen een technologisch, maar ook een ethisch verhaal'

door: Tom Cassauwers, 1 oktober 2018

camera's

Ieder jaar organiseert Barcelona de Smart City Expo World Congress, hét wereldwijde event voor smart cities. De expo loopt vol ambtenaren, multinationals en start-ups die technologie proberen binnensluizen in het bestuur van steden. De ironie wil dat net de gaststad tegen het dominante smart-city-denken ingaat. “Het belangrijkste is hier niet de technologie, maar dat burgers samenkwamen om data te verzamelen.”

lees meer

- - - - -

De overheid heeft geen haast bij de digitale transformatie

door: Erik Bouwer, 24 september 2018

Beeld van Amsterdam

We zijn op weg naar 2019. Twee jaar geleden zou de Nederlandse overheid bereikt moeten hebben dat het grootste deel van de dienstverlening volledig digitaal zou verlopen. Het was een van de beloften van het kabinet Rutte II. Die doelen zijn niet gehaald. Er is geen nieuwe doelstelling, wel zijn er recent weer nieuwe regie- en overlegorganen opgetuigd. Voorlopig kost digitalisering geen banen, maar levert het vooral nieuwe banen op.

reacties: 1

lees meer

- - - - -

De rol van burgemeesters in cyberspace

door: Willem Bantema, 20 september 2018

burgemeestersketting

Of het nu gaat om de aanpak van treitervloggers, oproepen tot massale feestjes binnen gemeenten, of online drugswinkels, de burgemeester heeft geen daarop toegesneden bevoegdheden. Dat terwijl dit type problemen juist via het internet razendsnel kan escaleren en preventief ingrijpen op die plek van grote meerwaarde zou kunnen zijn.

lees meer

- - - - -

De eerste generieke AI is de bureaucratie

door: Arjan Widlak, 17 september 2018

mensen op straat

Slimme analyse en veel data in combinatie met leervermogen zou een groot gevaar zijn. [1] Dat idee domineert als we het hebben over kunstmatige intelligentie (AI). Sowieso stellen we erg veel vertrouwen in computersystemen. Zou het kunnen dat een systeem dat erg slimme analyses maakt toch een zekere simpelheid laat zien en is controle dan hetzelfde probleem?

reacties: 3

lees meer

- - - - -

‘Common Ground als Uber van de overheid’

door: Frits de Jong, 13 september 2018

Estland

Common Ground. De term staat voor een beweging waarbij gemeenten en leveranciers gezamenlijk werken aan een stapsgewijze modernisering van de ICT-infrastructuur. Dat roept enigszins de vergelijking op met Estland, een land waar de digitalisering lijkt uitgevonden. Maar hoe eerlijk is die vergelijking? Hoogleraar Marijn Janssen (TU Delft) over verschillen en overeenkomsten tussen Common Ground en de situatie in Estland. “Esten nemen meer risico in hun ICT-projecten, maar dat zit niet in onze cultuur. Wij zijn vooral behoudend.”

reacties: 5

lees meer

- - - - -

Samenwerken met burgers via sociale media

door: Enzo Falco en Reinout Kleinhans, 10 september 2018

social media

In toenemende mate zoeken gemeenten de samenwerking met burgers op bij het formuleren van beleid, oplossen van problemen en het in standhouden van publieke voorzieningen. Naast reguliere ‘offline’ kanalen beschikken gemeenten over een krachtig communicatiemiddel: sociale media. In de praktijk is effectieve inzet van sociale media bij samenwerking met burgers behoorlijk ingewikkeld. Enzo Falco en Reinout Kleinhans doen een aantal aanbevelingen om dit beter te organiseren.

reacties: 1

lees meer

- - - - -

'Discussie moet meer gaan over city en minder over smart'

door: Jan-Willem Wesselink, 6 september 2018

Smart Cities

De discussie over smart city gaat op dit moment heel erg over ‘smart’ en veel minder over ‘city’. Wat we, volgens Jan-Willem Wesselink van het smart city platform Future City, nodig hebben is een visie op de stad die als uitgangspunt kan dienen om echt smart te worden.

lees meer

- - - - -

Hoe houd je de balans tussen AI, big data en ethiek?

door: Thamar Zijlstra, Marlou Bijlsma en Mark J. Ryan, 4 september 2018

telefoon

Artificiële intelligentie (AI) en big data krijgen een steeds grotere rol in onze maatschappij. Dit brengt voordelen met zich mee, maar heeft ook risico’s voor onze maatschappij, ethische normen en waarden, en mensenrechten. Hoe moeten overheden hiermee omgaan?

lees meer

- - - - -

Cybersecurity moet niet alleen over systemen gaan maar ook over mensen

door: Bibi van den Berg, 30 augustus 2018

hipster met laptop

We zijn nog onvoldoende in staat om de reikwijdte en impact van cybersecurity vraagstukken te zien, meent professor Bibi van den Berg. Zij pleit voor een bredere focus, bijvoorbeeld door niet alleen systemen maar ook mensen als risicodragers te zien.

reacties: 1

lees meer

- - - - -

Criminaliteit past niet in een rood vierkantje

door: Siri Beerends, 23 augustus 2018

010

Criminaliteit in een rood vierkantje, hoe overzichtelijk wil je het hebben. Maar of het ook werkt is een tweede. Wetenschappelijk bewijs is er niet, wel interpretatiefouten en etnische bias. Siri Beerends over onder meer het Criminaliteits Anticipatie Systeem en Systeem Risico Indicatie.

lees meer