zoeken binnen de website

podium

Podium biedt plaats voor artikelen, visie en opinie van auteurs uit de publieke sector dan wel van auteurs op persoonlijke titel. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Artikelen kunt u sturen naar redactie at ibestuur.nl

Burgers en bedrijven de dupe van onderfinanciering AP

door: Redactie iBestuur, 22 september 2021

Het kabinet zegt een nieuwe bestuurscultuur te willen, en een versterking van de ‘tegenmacht’, om een volgende Toeslagenaffaire te voorkomen. De Autoriteit Persoonsgegevens is één van die ‘tegenmachten’. Met een budget van 25 miljoen kan de AP zijn taken niet goed uitvoeren. AP-voorzitter Aleid Wolfsen: ‘Slachtoffers van privacy-overtredingen moeten wij mededelen dat er helaas nog zo’n 10.000 wachtenden voor hen zijn.’

lees meer

Impact van data op bestuur landt in de wetenschap

door: Pieter van den Brand, 14 september 2021

De aangezwengelde kritiek op de klassieke beleidscyclus legde de kiem voor een mogelijk nieuw bestuursmodel. Tijdens de opening van het iBestuur Academisch Jaar werd de Triple Tower Canvas aan de tand gevoeld. Volmaakt is het op data en maatschappelijke dynamiek gestoelde model nog niet, maar het debat is er niet minder levendig om.

reacties: 1

lees meer

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

door: Jesse Renema, 8 september 2021

Nederland ontvangt in totaal zo’n €5,6 miljard uit het Europese Recovery and Resilience Facility, maar kan in demissionaire staat nog geen herstelplan opstellen. Laten we bij het opstellen van het Nationaal Herstelplan niet alleen bepalen aan welke onderwerpen het geld wordt besteed, maar ook hoe we met z’n allen er op kunnen toezien hoe, en aan wie dit het geld wordt uitgegeven. Dat is hard nodig, juist in Nederland.

lees meer

Breken met oude gewoontes om ICT op orde te krijgen

door: Hans Canisius, 23 augustus 2021

De SVB, de Belastingdienst en de Politie vragen de politiek om rust. Het achterstallig onderhoud op ICT-systemen van de overheid is volgens hen zo opgelopen dat ingrijpende wetswijzigingen nu onverantwoord zijn. Wat mij betreft staat het verzoek gelijk aan de vraag of je je kind verzoekt om te stoppen met groeien. De pauzeknop bestaat niet. Sterker nog, die zou helemaal niet nodig moeten zijn.

reacties: 3

lees meer

Investeer in nationale faciliteit voor betrouwbare AI

door: Jok Tang, 26 juli 2021

Het gebruik van AI-algoritmes biedt nieuwe kansen voor bedrijven en overheidsinstanties. De Europese Commissie heeft eind april 2021 een voorstel gedaan voor de eerste Europese wetgeving op het gebied van AI. De betrouwbaarheid van AI-algoritmes kan verder vergroot worden met een nationale faciliteit waarin verschillende partijen participeren.

lees meer

Rathenau Instituut: “Kabinet: stop met het overschatten van de kansen van digitalisering”

door: Jurriën Hamer, Linda Kool en Melanie Peters, 21 juli 2021

Ondanks tal van initiatieven slaagt de overheid er niet in om de uitdagingen van de digitale samenleving voldoende het hoofd te bieden. Het komende kabinet moet het tij keren. Hoe? Stop met het overschatten van de kansen van digitalisering, en het onderschatten van de risico’s, betoogt het Rathenau Instituut.

reacties: 5

lees meer

AI ondermijnt de rechtsstaat

door: Alexander Leeuw , 19 juli 2021

De opkomst van artificiële intelligentie (AI) versterkt de disbalans tussen de machten en het is vooral het bestuur dat profiteert. De constitutie moet daarom zo snel mogelijk worden aangepast aan de realiteit van AI, schrijft docent staatsrecht Reijer Passchier in zijn boek Artificiële intelligentie en de rechtsstaat.

reacties: 2

lees meer

Boekrecensie: Actuele kwestie, klassieke afweging, een verkenning naar de governance van het Nederlands digitaliseringsbeleid

Recensie

door: Paul Strijp, 13 juli 2021

Een minister voor Digitale Zaken? Of toch maar liever een regeringscommissaris? Maakt allemaal niet zo veel uit, stellen de NSOB-auteurs in dit essay. Doe wel iets bij de formatie van een nieuw kabinet. Iets symbolisch wat de urgentie van digitalisering benadrukt en beweging creëert. Maar veel belangrijker is het totaalpakket: het geheel aan maatregelen rondom de politieke keuze voor een bepaalde variant.

lees meer

Zonder datacenters geen digitale koploper

Digitale infrastructuur

door: Stijn Grove, 6 juli 2021

Onlangs verscheen een onderzoek in opdracht van het ministerie van EZK dat suggereert dat de nationale digitaliseringsopgave ook wel via datacenters buiten Nederland kan verlopen. De digitale sector is verbaasd over het nogal eenzijdige rapport, dat haaks staat op eerdere visiedocumenten van de overheid. Dit is teleurstellend, te meer omdat het rapport vol staat met gelegenheidsargumenten en gekunstelde cijfers.

lees meer

Digitale autonomie vraagt niet om innovatie maar om schaal

door: Michiel Steltman, 2 juli 2021

Er zijn zorgen over onze digitale autonomie, over de afhankelijkheid van technologie en het verlies van zeggenschap over onze data en infrastructuur. Als we daar echt iets aan willen doen moeten we niet alleen technologische innovaties stimuleren. We moeten ons vooral richten op de knelpunten die bestaande Nederlandse en Europese providers ervaren bij hun groei. In de cloud markt gaat het niet om wie de beste technologie levert, maar om “winner takes all”.

lees meer

De bijdragen van de wetenschap in publieke diensten innovatie

door: Nitesh Bharosa, 1 juli 2021

Welke meerwaarde heeft wetenschappelijke kennis in grillige innovatieprocessen met diverse stakeholders, verschillende belangen en handelingsperspectieven? Bij mijn onderzoek op GovTech zeg ik vaak: het onderzoek van vandaag legt de basis voor de digitale publieke dienstverlening van de toekomst. Maar hoe werkt dit in de praktijk?

lees meer

Een governance framework

door: Thomas Damen, 24 juni 2021

De geschiedenis laat zien dat IT-projecten bij overheids­organisaties lang niet altijd succesvol zijn. Verwachtingen worden niet waargemaakt omdat organisaties niet afdoende in staat zijn om te gaan met complexiteit en onzekerheden. Thomas Damen deed onderzoek naar een governance framework dat betere besluitvorming faciliteert door identificatie van de afhankelijkheden.

lees meer

EU’s digitale identiteit moet leren van de zwakheden in het coronacertificaat

door: Vincent Jansen en Eefje van der Harst , 23 juni 2021

Als we niet leren van de tekortkomingen van het EU Digitaal Corona Certificaat, zal de voorgestelde Europese digitale identiteit nooit haar volledige potentieel waarmaken. Betrek de private sector erbij voor een beter uitgebalanceerd ontwerp dat goed is voor alle spelers in het ecosysteem. Waarbij we rekening houden met privacy, veiligheid, interoperabiliteit en gebruiksvriendelijkheid.

lees meer

Met platformen sturen op maatschappelijke doelen

door: Maurits Kreijveld, 21 juni 2021

Overheden willen graag met data en digitale platformen sturen op maatschappelijke doelen, zoals verduurzaming. Realiseer je dat digitalisering geen quick fix is voor verduurzaming en dat beide ontwikkelingen een grote impact gaan hebben op hoe de overheid zelf werkt en (be)stuurt. Ze zullen op nieuwe manieren moeten leren samenwerken en ‘samen sturen’ met bedrijven, andere overheden en burgers en maatschappelijke organisaties.

lees meer

Waarom publieke waarden om publieke code vragen

door: Arjan Widlak en Boris van Hoytema, 15 juni 2021

Politici en beleidsmakers willen niet praten over applicaties of software, maar over problemen en oplossingen. Daar beklagen we ons wel eens over, maar daar valt ook veel voor te zeggen. Belangrijk is dat we het gesprek voeren over de voorwaarden die we stellen aan de digitale infrastructuur van de overheid, zowel in technische termen als in termen van besluitvorming.

lees meer