partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Blueriq

logo blueriq

Burger de dupe van ingewikkeld proces van wet naar loket

16 april 2015

De invoering van het nieuwe energielabel voor woningen laat zien dat het proces van wet naar loket nog niet echt vanuit het perspectief van de burger gebeurt. De overheid laat hier kansen liggen.

lees meer

Regelreflex zit vraaggestuurde overheid in de weg

door: Freek Blankena, 19 januari 2015

iBC2015-Everest-DirkJan de Bruijn

De komende jaren verandert er meer dan de afgelopen decennia. De overheid zal fundamenteel moeten veranderen om vat te houden op de maatschappelijke ontwikkelingen. Op de partnerpresentatie van Everest op het iBestuur Congres schetste Dirk-Jan de Bruijn hoe de overheid daadwerkelijk vraaggestuurd kan worden – en dus uit de regelreflex kan.

lees meer

“Automatiseren omdat het moet”

door: Gerwin Woelders, 8 januari 2015

Gerwin Woelders, Business Consultant Overheid at Everest

Door externe aandacht, druk en prestige willen veel overheden automatiseren. Toch wordt automatisering nauwelijks direct gekoppeld aan organisatorische doelstellingen als leidraad voor een project. Waarom lukt het niet om supersnel met IT iets succesvols neer te zetten en direct waarde te creëren?

lees meer

Zeven adviezen voor een wendbaar proces van wet naar loket

29 december 2014

Zeven adviezen voor een wendbaar proces van wet naar loket

Overheden die wetten of regelingen aanpassen of invoeren merken het regelmatig: de uitkomst wijkt nogal af van het vooraf beoogde resultaat, met ontevreden burgers als gevolg. Met een zevental adviezen is daar iets aan te doen.

lees meer

Van wet naar loket: waar gaat het mis?

door: Gerwin Woelders, 19 december 2014

Gerwin Woelders, Business Consultant Overheid at Everest

Ons kleine landje kent ongeveer 1.400 overheden die samen ongeveer 2.400 diensten en producten beheren. Per jaar worden wetten en regels maar liefst 3.500 keer veranderd. Daarbovenop komen de nieuwe wetten en regelingen nog, ook vanuit Brussel. Om over alle jurisprudentie nog maar eens te zwijgen.

lees meer

Overheid niet zo toegankelijk als zij beoogt

Burgers zijn veel tijd kwijt aan aanleveren gegevens en documenten 

27 november 2014

Overheid niet zo toegankelijk als zij beoogt

Van een transparante en toegankelijke overheid is volgens het burgeronderzoek van Everest, de business engineering company voor financiële dienstverleners en de centrale overheid, nog geen sprake. Zowel de informatievoorziening over overheidsdiensten en -producten, het aanvraagproces hiervan, als de beslissing hierover is voor een derde van de burgers onvoldoende inzichtelijk en duidelijk.

lees meer

Burgers niet echt tevreden met online overheid

9 oktober 2014

iB12-partner-Everest.

De dienstverlening van de overheid moet in 2017 beter en waar mogelijk digitaal. Hoe staat het met deze ambitie? Hoe zien burgers dit? En waar valt voor de overheid nog winst te behalen? Het onderzoek ‘Burgers en hun ervaring met de online dienstverlening van de overheid’ van Everest geeft antwoord.

lees meer

Wat de overheid kan leren van de banken

26 juni 2014

Wat de overheid kan leren van de banken

Om grote ICT-projecten goed te laten verlopen zou de overheid kunnen leren van de financiële sector. Agile softwareontwikkeling helpt enorm, maar nog belangrijker is een groot wederzijds vertrouwen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dat heeft gewerkt bij ABN AMRO Hypotheken.

lees meer