De rubriek Weblog biedt plaats voor blogbijdragen van auteurs uit de publieke en private sector, dan wel van auteurs op persoonlijke titel. De redactie behoudt zich het recht voor blogbijdragen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Blogbijdragen kunt u sturen naar redactie at ibestuur.nl

zoeken binnen de website
weblog
Missende middenlaag
door: Christian Verhagen, 23 augustus 2021

Beschikbaarheid van goede data is cruciaal voor de aanpak van maatschappelijke opgaven. Het lijkt inmiddels een vanzelfsprekendheid, maar het delen en gebruik van data blijkt moeizaam. Bestuurders zien het belang, de werkvloer ziet zich geconfronteerd met de problemen. Het is de laag ertussen die cruciaal is. En juist die ontbreekt in veel gevallen.
Tijd voor privacy!
door: Piek Visser-Knijff, 27 juli 2021

Kloktijd is niet de tijd. Met kloktijd proberen we structuur aan te brengen. Privacy, gegevensbescherming dus eigenlijk, wordt gezien als hindernis waar ‘we geen tijd voor hebben’. Maar we moeten ons niet blindstaren op de wetgeving. Het gaat erom oog te hebben voor mensen, hun privacy en de beleving van privacy.
Zet de ramen wijd open
door: Larissa Zegveld, 24 juli 2021

Na vier jaar neem ik afscheid van Wigo4it. Het waren turbulente jaren, die begon met stevige twijfels over het bestaansrecht van het samenwerkingsverband, de besturing en de dienstverlening. Een belangrijke les uit deze periode: wees niet bang de ramen wijd open te zetten, zo weet je tenminste exact waar je aan toe bent.
Naar een wendbare overheid
door: Jan Willem Boissevain, 19 juli 2021

Alertheid op de omgeving maakt dat een zwerm als geheel reageert en gelijktijdig kan wenden bij verandering of dreigend gevaar. Organisaties, die gebaseerd zijn op top-down sturing, systemen en regels, zijn daar niet toe in staat. We hebben een wendbare overheid nodig die beleid en uitvoering tijdig kan bijsturen en inspelen op individuele behoeften van burgers.
reacties: 1
Shared ownership!
door: Dirk-Jan de Bruijn, 19 juli 2021

Voor veel van onze maatschappelijke uitdagingen kijken we met een verantwoordelijke bril naar onze overheid. Die het dan vervolgens met instrumenten als wet of budget mag fiksen! Liefst voorspelbaar en uitgevoerd zonder risico’s. Holadié. Maar de vraag is of dat kan, of het past én of we dat ook moeten willen.
Een nieuwe ontwikkeling in de cryptografische wapenwedloop
door: Thomas Attema en Michiel Marcus, 12 juli 2021

De strijd tussen hen die informatie willen beschermen (de beschermers) en hen die informatie willen achterhalen (de brekers) is al duizenden jaren oud. Het enige wat er aan dit kat-en-muisspel door de eeuwen heen is veranderd, zijn de wapens in het wapenarsenaal van de beschermers en brekers.
Leren van e-Stonia?
door: Hans Timmerman, 6 juli 2021

Als we onze maatschappij vanaf de basis opnieuw zouden kunnen vormgeven, hoe zouden we dan onze infrastructuur willen inrichten? Een land dat dat de afgelopen decennia kon doen is Estonia. Toen Estland in 1991 als soevereine natie afscheid kon nemen van de Russische bezetting, was het een arm land. De eerste premier Mart Laar wilde het land vergaand moderniseren en koos direct voor de 100 procent digitale route.
reacties: 2
Transparantie is key voor de Nederlandse lobby
door: Rosa Juffer, 29 juni 2021

Als we lobbyen beter inzichtelijk maken kan een open en toegankelijk raamwerk worden bewerkstelligd dat een gelijk speelveld stimuleert. Dit is geen pleidooi om lobby aan banden te leggen, wel een aanmoediging om te realiseren dat ons ‘polderlandje’ een complex lobbylandschap bevat dat inzichtelijk moet worden gemaakt.
Openbaren. Een kwestie van inter-esse
Actieve Openbaarmaking
door: Guido Rijnja, 27 juni 2021

Zou er één rijksambtenaar zijn die niet een moment kan aanwijzen in haar of zijn loopbaan waarin zich de vraag aandiende: hoe ga ik om met de openbaarheid? Net zo min als er overheidsbeleid is waarin spanningen ontbreken, kun je als overheidsdienaar om de vraag wat openbaarheid met je doet.
Efficiënt èn legitiem
door: Nathan Ducastel, 23 juni 2021

Een overmatig streven naar efficiëntie zet publieke waarden onder druk, zo leren we uit recente incidenten. De ‘menselijke maat’ en publieke waarden zijn daarbij soms uit het oog verloren. De slinger lijkt nu de andere kant op te bewegen, naar een sterke overheid, maar met een vrees voor het gebruik van data en de uitwisseling van data. Hoe vinden we de balans?
Integriteit in de praktijk; ICT-bedrijven zijn voorzichtiger
door: Jan Willem Boissevain, 17 juni 2021

Vorige maand herhaalden we de enquête die we zeven jaar geleden uitzetten over integriteit een interessante verschuiving zien: mensen werkzaam bij ICT-bedrijven en zelfstandigen zijn voorzichtiger geworden.Mensen werkzaam bij ICT-bedrijven en zelfstandigen zijn voorzichtiger geworden. Respondenten vanuit de overheid zijn ten opzichte van zeven jaar geleden bereid meer risico te nemen.
Wie wat bewaart, die heeft wat
door: Pascale Georgopoulou, 15 juni 2021

Er wordt vanuit de raad weinig, veel te weinig, aan overlevering en geschiedschrijving gedaan. Voor de reconstructie van de tijdlijn van gebeurtenissen in de openbaarheid en de achterkamers. Om het verhaal niet alleen vanuit de bestuurlijke of ambtelijke kant te onthouden, maar ook vanuit de kant van de volksvertegenwoordigers.
reacties: 2
Laatste kans voor de Omgevingswet: drie voetzoekers
door: Friso de Zeeuw, 14 juni 2021

In beschouwingen over de Omgevingswet gaat het veel over het DSO, maar minder over bestuurs-juridische aspecten. Terwijl ook die juist van belang zijn voor goede gebiedsontwikkeling. Drie oplossingen zijn nodig: een langere overgangstermijn, Eerste Hulp Bij Omgevingswet (EHBO) en Turbo-beoordeling.
Verantwoordingskloof
door: Christian Verhagen, 9 juni 2021

Om de ambitie van het datagedreven werken te realiseren is massa nodig, net zoals met iedere verandering. Verplicht daarom het gebruik van data in plaats van te verbieden, en faciliteer in plaats van af te remmen. Transparantie is daarbij belangrijk, maar niet alleen van hoe data gebruikt wordt, ook van wat het oplevert.
reacties: 1
Innovatie moet van de borreltafel
door: Andre Huykman, 3 juni 2021

Een niet innoverende overheid gaat failliet, misschien niet financieel, maar wel moreel en qua geloofwaardigheid, qua betrouwbaarheid. Daar helpt geen minister van Digitale Zaken. Het wordt tijd dat digitalisering in alle bestuurslagen en overheidsinstellingen ‘chefsache’ wordt. Innovatie moet van de borreltafel en op de bestuurlijke agenda.